CPU Fan Error!

13 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van YeNiuS
Bezoeker
Punten: 5

zaterdag, 12 maart, 2005 - 16:17
Beste pc-genoten,

Ik heb een P5PGD1 Pro moederbord van Asus steken. Bij de Pentium processor zat een standaard koeler op wat gigantisch veel geluid maakt. Ik zocht en kwam uit bij de Zalman CNPS 7700-Cu. Ik kocht hem en hebt hem gelijk geïnstalleerd. Nu 3 maanden later krijg ik enkel een probleem, bij het opstarten piept hij een keer lang en drie keer kort en zegt hij CPU fan error! En de fan werkt wel degelijke. Als ik de pc reboot begint hij met laden van het balke van Windows en 2 seconden later reboot hij uit zichzelf en krijg ik wederom dezelfde error :(.
VOor dat ik deze error kreeg heb ik in het verleden ook errors gekregen. Hij detecteerd bijvoorbeeld de HD opeens niet meer nadat ik hem bijvoorbeeld reboot. En ook krijg ik ook vaak Overclocking Failed!!!

Kan dit de oorzaak zijn van de error? Zo ja, hoe kan ik dit oplossen?
Ik dank jullie voor de moeite.

Groetjes,

Yen

afbeelding van Weazle
Beheerder
Punten: 10099

YeNius,

Ik heb geen kant en klaar antwoord op je vraag.
Maar als ik dit allemaal lees, dan zou ik eerst in de bios eens gaan kijken hoe warm je moederbord & Cpu wel worden.

Dit gewoon omdat het warmte probleem uit te sluiten :)

groetjes

Weazle

--

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

afbeelding van Dextro
Bezoeker
Punten: 1268

Ik gok erop dat je BIOS de snelheid van je fan detecteert. Wanneer deze te traag draait, dan geeft gij deze error en reboot hij. Dit zijn voorzorgsmaatregelen om je cpu niet te warm te laten krijgen.

Je moet dus in je BIOS kijken of dat je deze detectiegrens kan verlagen (hangt van BIOS tot BIOS af).
Normaal kan je van die Zalman ook de snelheid regelen via zo'n extra bakje. Zet deze eens op volle snelheid en kijk of dat je de error dan nog krijgt.

afbeelding van Jes
Jes
Bezoeker
Punten: 133

Warmte is ook niet het probleem denk ik, want de computer start niet eens op. En in zo'n korte tijd kan de computer niet overhit raken.

Probeer de fan opnieuw aantesluiten en draai eventueel opnieuw je chipset driver.
Ook je overclocking kan conflicten geven met je nieuwe fan probeer je overclocking te herstellen op het oude niveau en probeer het nogmaals.

Gr Jes

afbeelding van Weazle
Beheerder
Punten: 10099
Citeer:
Warmte is ook niet het probleem denk ik, want de computer start niet eens op. En in zo'n korte tijd kan de computer niet overhit raken.

Probeer eens een Ahtlon Xp te starten zonder fan.
Ik denk dat je nog niet aan "starting Windows" geraakt :)

groetjes

Weazle

--

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

afbeelding van PJ_9911
Bezoeker
Punten: 833

Er zit waarschijnlijk zo'n thermal sensor in dat koelertje die de warmtetoestand van de cpu detecteer. Als je pas opstart heeft die nog niet warm dus draait die ook zeeer traag. Een vriend van me had een soortgelijk probleem. Hij heeft zo'n koeler van akasa (ook met zo'n sensor) en in het begin draait die zeer traag waardoor de pc ook alsmaar piept. Ik heb het dan opgelost met gewoon die functie uit te zetten.

mvg

@Weazle: idd

afbeelding van YeNiuS
Bezoeker

Ik dank jullie allemaal voor de respons.
Weazle: temp CPU = 34 graden
MB = 23 graden
Dextro: de detectiegrens kan ik niet verlagen, heb hem wel op ignored gezet en de snelheid staat op max.
Jes: Dit heb ik nog niet gedaan en ga het nu doen .
PJ_9911: Hoe moet ik de functie uitzetten?

Ik dank jullie allen wederom voor jullie hulp.

Groetjes, Yen

afbeelding van PJ_9911
Bezoeker

Het was met een abit moederbord, maar met die van asus kan je het evengoed. Moest ik jou zijn zou ik een paar dingen goedzetten in de bios:
ga naar advanced settings->jumperfree configuration
->AI Overclocking Disabled
->AI Nos Disabled
->AI Booster Support Disabled
->Performance Mode Standard

ga naar advanced settings->cpu configuration
->CPU Internal Thermal Control Disabled

ga naar power->hardware monitor
->CPU Q-Fan Control Disabled

Ziezo, normaal is alles nu goed en krijg je geen errors meer doordat die automatische overclocking uit staat (wat ook de levensduur van je pc bevorderd) en zal je systeem een stuk stabieler werken

mvg

PJ

@Jes: Zever wat je vertelt

afbeelding van YeNiuS
Bezoeker

->AI Overclocking Disabled NIET GELUKT kan instellen op manual, auto, standard, overclock profile AI N.o.s. Geen Disable

->AI Nos Disabled Niet gelukt omdat bovenstaande ook nie gelukt is
->AI Booster Support Disabled Gelukt
->Performance Mode Standard Gelukt

ga naar advanced settings->cpu configuration
->CPU Internal Thermal Control Disabled Gelukt

ga naar power->hardware monitor
->CPU Q-Fan Control Disabled Gelukt

PJ991 ik dank jou voor de moeite maar hij blijft zo :<.

Kan het niet zijn dat de processor kapoet is?

Gr.

Yen

afbeelding van PJ_9911
Bezoeker

AI Overclocking op standard dan. Wat blijft het probleem dan en welke errors geeft hij dan nog??

grtz

afbeelding van Woot
Bezoeker
Punten: 4

Ik heb hetzelfde probleem, alleen bij mij slaat de computer binnen een minuut al af en heb ik dus niet de tijd om de bios instellingen te wijzigen. Kan ik de cpu niet tijdelijk even weglaten, om de instellingen te veranderen?
Alvast bedankt!

afbeelding van Mibe
Beheerder
Punten: 9718

Misschien kan je even proberen de CPU fan connector even op een andere aansluiting te connecteren. Kijk of je nu in je bios komt.

Let wel: Het kan dat die in deze stand niet wilt opstarten. Indien je nog een andere fan hebt, sluit deze dan daar ff aan.

Is uw cooler niet aan vervanging toe?

--

Great to help, great to be helped

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

afbeelding van Woot
Bezoeker
Punten: 4

Nee, het is namelijk een nieuwe computer :)

afbeelding van hetwiel
Bezoeker
Punten: 2

ik lijk ongeveer op het zelfde te stranden, ben eerst eens gaan kijken naar de cpu monitor in de bios. die geeft in no time 80C weer, wat gelijk staat aan 14C boven kritiek punt.

ik weet niet of jullie dit ook hebben? heb zelf een asus p5gl-mx moederbord.
ik ben hier: http://www.pcguide.com/vb/show...post246614
in het engels begonnen maar met dat berichtje over artic silver strand ik volledig, schijnbaar toch beter moeten opletten in de les!

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer