Harde schijf niet terug te vinden in windows maar wel in Bios.

15 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van Tyros_II
Bezoeker
Punten: 9

Beste Leden,
Ik heb een nieuwe hd gekocht, deze wordt herkend door mijn bios en in windows zelf, maar toch is hij niet te zien in "deze computer".
het enige wat ik gedaan heb is hem aangesloten en opgestart (meer moet moet ik toch niet doen?)

configuratie

primaire
master : wdc 160 Gb .

slave: maxthor 250 Gb (staat wel degelijk ingesteld op slave, dit was in te stellen door geen jumper aan te brengen)
secondaire

master: Lite on dvdrw
slave: samsung cd-rom
Ik weet dat ik het ergens in XP moet aangeven maar ik weet niet hoe.
Vanharte bedankt voor jullie hulp.

Tyros_II

afbeelding van Weazle
Beheerder
Punten: 10105

Best even een kijkje nemen in Diskmanagment van Windows.

Dit kan je vinden door op start te klikken, vervolgens op uitvoeren(of run in engels).

Daar typ je dan diskmgmt.msc en druk je op ok.
In dit venster krijg je een overzicht van alle aanwezig en herkende schijven. Hier kan je ook schijven paritioneren, formateren en letters toewijzen.

groeten,

Weazle

--

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

afbeelding van misterD
Moderator
Punten: 2652

Laat me raden, je hebt een S-ATA schijf aangeschaft, maar je hebt je drivers voor raid en/of sata niet geinstalleerd?

--

oude nickname: eclipx

afbeelding van DickBrewer
Moderator
Punten: 1641

Welke XP-versie heb je? Het kan zijn dat een standard XP (zonder SP1) geen grote HD's herkent.
Indien het zo is, gewoon SP1 afhalen en normaal herkent hij ze.

--

"The surest sign of intelligent life in the universe is that none of it has tried to contact us."

afbeelding van Tyros_II
Bezoeker

Bedankt Weazel,
Inderdaad als ik in schijfcontrole ga kijken staat mijn schijf er tussen.
Maar ik kan op deze schijf door rechter muisklik maar 2 dingen doen,en die zijn formateren en hulp.En daar heb ik ook niets gevonden.
Letter veranderen is niet actief en kan dus niet.
Wat ik wel tot mijn verbazing heb gezien is dat deze schijf in FAT is geformateerd ,dit is in de winkel gebeurd.Maar intussen staat deze wel vol met duizenden muziek partituren.
Wat ik wel vergeten te melden ben is dat deze schijf is een externe harde schijf is.Maar toch geeft de info weer in orde,actief en online te zijn.Maar daar ben je niets mee als je niet aan je partituren kunt.Weet u wat ik nog kan doen om alsnog aan mijn zeer dierbare partituren te kunnen,met andere woorden dat ik de schijf toch nog op één of andere manier zichtbaar en bruikbaar kan maken.
Bedankt voor al de moeite en je tijd.

Oprechte Groetjes vanwege Tyros_II

afbeelding van Tyros_II
Bezoeker

Beste Eclipx,

Neen het is zeker geen s-ata schijf want ze heeft al wat ouderdom.
Ik ben er dus nog steeds niet uit.Zoals ook voor Weazel die ook probeerde te helpen ,shrijf ik ook voor jou neer wat ik gevonden heb in schijfcontrole.
Ik dank u oprecht voor uw hulp en tijd.
En hoop dat jullie die er veel meer van weten dan ik een oplossing kunnen aangeven.

Inderdaad als ik in schijfcontrole ga kijken staat mijn schijf er tussen.
Maar ik kan op deze schijf door rechter muisklik maar 2 dingen doen,en die zijn formateren en hulp.En daar heb ik ook niets gevonden.
Letter veranderen is niet actief en kan dus niet.
Wat ik wel tot mijn verbazing heb gezien is dat deze schijf in FAT is geformateerd ,dit is in de winkel gebeurd.Maar intussen staat deze wel vol met duizenden muziek partituren.
Wat ik wel vergeten te melden ben is dat deze schijf is een externe harde schijf is.Maar toch geeft de info weer in orde,actief en online te zijn.Maar daar ben je niets mee als je niet aan je partituren kunt.Weet u wat ik nog kan doen om alsnog aan mijn zeer dierbare partituren te kunnen,met andere woorden dat ik de schijf toch nog op één of andere manier zichtbaar en bruikbaar kan maken.
Bedankt voor al de moeite en je tijd.

Oprechte Groetjes vanwege Tyros_II

Voor jullie allen ,sorry dat ik vergeten te melden was dat het gaat om een derde en externe harde schijf.

afbeelding van Mibe
Beheerder
Punten: 9714

250Gb is een zeer recente schijf en u probeert deze op een oudere pc. Het kan goed zijn dat de bios dit niet goed ziet en dus een niet correcte schijf aantoont.

Er zijn systemen die niet meer dan 130Gb ondersteunen, maar er kan nog een kimiet tussenzitten die ik niet ken.

Probeer voor het zekerste de hdd op een andere (recente) pc en formateer deze als NTFS.

Succes

--

Great to help, great to be helped

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

afbeelding van Weazle
Beheerder
Punten: 10105

En indien mogelijk , neem eens een screenshot(schermafbeelding) van wat je juist ziet in Diskmanagment.

één beeld zegt meer dan...

groeten,

Weazle

--

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

Moderator
Mibe schreef:
250Gb is een zeer recente schijf en u probeert deze op een oudere pc. Het kan goed zijn dat de bios dit niet goed ziet en dus een niet correcte schijf aantoont.

Er zijn systemen die niet meer dan 130Gb ondersteunen, maar er kan nog een kimiet tussenzitten die ik niet ken.

Probeer voor het zekerste de hdd op een andere (recente) pc en formateer deze als NTFS.

Succes

Je kan ook de HD gewoon omzetten van FAT naar NTFS zonder te formatteren... ;)

--

"The surest sign of intelligent life in the universe is that none of it has tried to contact us."

afbeelding van Mibe
Beheerder

Als hij in een pc gepartitioneert en geformateert is waar de harde schijf niet als volledige capaciteit gezien wordt, kan dit problemen opleveren. Best is feitelijk alles te verwijderen van partities, en deze heraan te maken.

--

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

Moderator

Daarom dat ik zeg dat hij misschien ook eerst moet zijn service packs updaten...Misschien ondersteunt zijn Windows nog niet die grote HD's...

--

afbeelding van Mibe
Beheerder

Ook true ;)

--

afbeelding van Tyros_II
Bezoeker

Beste Weazel,Beste Eclipx,

Ik weet niet hoe jullie te bedanken dat jullie mij zo willen helpen en daar zo veel tijd insteken.
OPRECHT BEDANKT AAN JULLIE BEIDE.
Even uitleggen want dat heb ik denk ik niet goed gedaan.
En ook zeggen wat ik reeds heb gedaan.
Het is zo dan ik me een Pentium 4 /850ghz.
Met 1 giga RAM geheugen.
Werk met Windows XP Home Edition met ServicePack 1 en 2
HD 1. Is Mijn hoofd schijf waar mijn Windows op staat deze is 250 giga
geen partities en een NTFS format.Staat als MASTER ingesteld
Word weergegeven als C:
HD 2. Is mijn 2de opslag schijf in de pc. Deze is 160 giga geloof ik
geen partitiens en ook een NTFS format. Staat ingesteld als SLAVE.
Word weergegeven als E:

HD 3. Het probleemkind maar heeft wel zeer belangrijke data aan boord , duizenden muziek partituren.Deze is een externe oudere hd schijf vebonden aan pc met USB 2.0. Gek genoeg heeft deze een FAT format en heeft ook geen partitie. Deze is 40 giga groot.
Word weergegeven als Blue Sky:

HD C: en E: zijn zichtbaar in windows.
HD Blue Sky word niet weergegeven in Windows

WAT HEB IK REEDS GEDAAN :

Alle servicePacks een update gegeven.
Maar zelfde probleem.
Gekke is dat HD: C en E in schijfbeheer als volgd worden weergegeven
Schijf 0 = C:
Schijf 1 = E:
Schijf 6 = Blue Sky

Het gekke is dat deze schijf Blue Sky ooit op deze manier zeer goed geeft gewerkt.
Pas na een computer crush en na een volledige reinstall van Windows XP Home Edition is dit proleem begonnen.

Nu heb ik alles uitgelegd hoe ik het van in het begin had moeten doen .Sorry daarvoor.
Ik hoop dat jullie mijn probleem nog eens willen bekijken.
Nog een vraagje hoe ga ik van FAT naar NTFS zonder de data kwijt te spelen. Hoe pak ik dat aan ?
Echt OPRECHT BEDANKT AAN BEIDE.
Groetjes van Tyros_II.

afbeelding van Mibe
Beheerder
Citeer:
Nog een vraagje hoe ga ik van FAT naar NTFS zonder de data kwijt te spelen. Hoe pak ik dat aan ?

Via dit:

* Start, uitvoeren, cmd
* Typ convert c: /fs:ntfs (dit herdoen per fat partitie)
* Typ J(a) om dit te doen bij de volgende opstart (Volume kan niet ontkoppelt worden)

Opgepast, er moet een zekere hoeveelheid vrije ruimte ervoor beschikbaar zijn.

Over ander probleem:

Dus die harde schijf werktte als externe media, er staat data op, maar je kan deze niet zien in uw pc zelf nu.

Ik zou even een andere FLAT-cable nemen, daar deze op de andere IDE-controller aangesloten word. Wat je ook kan doen (louter test), is die schijf even in de plaats steken van de 160gb en zien of het daar goed werkt. Indien wel, dan ist bijna zeker dat het aan de kabel ligt.

--

afbeelding van TimDW
Bezoeker
Punten: 14

Start uw pc eens op met een Ubuntu Live CD.
Linux is veel beter in het herkennen van (beschadigde) bestandssystemen.

Lukt dit niet, laat Easy Recovery of PC INSPECTOR smart recovery er dan op los.

afbeelding van Tyros_II
Bezoeker

Ik dank al de mensen die mij geholpen hebben en zo veel tijd in mijn probleem hebben gestoken.
En de beloning van jullie goede raad is er.
Bij het wisselen van de externe HD met de interne HD werd hij wel herkend.
Het was zoals jullie hadden voorspeld, een slechte kabel.
Mijn oprechte dank aan al de mensen die met mijn probleem zijn bezig geweest.

Mey oprechte groetjes aan jullie allen.

Vanwege Tyros_II

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer