beste mensen ,ik ben een leek op de pc vandaar wil ik jullie mijn probleem eens voorleggen.
Nl na een crasch,en formateren van de hd, heb ik een probleem met het terug instaleren van xp home,alles gaat normaal totdat setup de eerste keer automatsch afsluit/opstart na 15 sec,normaal(denk ik)gaat hij dan opstarten vanaf de harddisk,wel dat vertikt hij gewoon,telkens gaat hij terug opstarten van cdrom:zodoende begint de hele setup van voorafaan,kan iemend mij de nodige uitleg,(verstaanbaar voor een leek),geven wat het probleem zou zijn? alvast bedankt wiosna
Ik vermoed een hardware probleem met de schijf... Want als em de bootsector niet kan schrijven, dan heb je het resultaat dat je nu hebt. Kan je een toolke afhalen (merk hdd) en daarmee testen?
Seagate Seatools kan alle merken scannen op fouten. www.seagate.com voor meer info.
Als ik het goed versta ,als setup het eerste gedeelte niet naar de hd kan schrijven?ik vermoed dat het wel gebeurd want als hij zoals gezegt de eerste keer terug opstart ,en terug naar cdrom gaat ,de hele procedure opnieuw doet zegt hij op een bepaalt moment dat er zich al een versie van xp op de partitie bevind,ik heb al op een paar andere ,zelfs een fonkel nieuwe hd geprobeerd ,met hetzelfde resultaat wiosna
Test dan es uw ram via www.memtest86.com
Probeer ook es bios defaults te laden
bij seagate dat tooltje afgehaald,en de hd getest in het log stonden geen fouten,memtest ook gedaan ,niks abnormaals gevonden, er wordt al gezegd,door vrienden dat mijn moederbord de geest heeft gegeven kan dat? wiosna
De kans is klein.. Maar ik ga het hier toch maar posten(soms zit het in een klein hoekje).
Ik vermoed dat je Bios ingesteld staat om eerst je cdrom aan te spreken en daarna pas je harde schijf.. Kan je me dit bevestigen/ontkennen?
Wanneer de computer heropstart.. Komt er dan een melding 'druk nu op een toets om de computer van cdrom te starten?'
Indien ja, wat gebeurt er indien je niet op een toets duwt bij het opstarten?
het is inderdaad zo cdrom/harddisk/floppy
als de computer terug opstart komt er inderdaad druk nu op............?Als ik niet op een toets druk gebeurd er helemaal niks blijft hij gewoon staan! er doet zich zelfs iets nieuws voor, nlONVERWACHTE FOUT OPGETREDEN;d:/xpsp1/base/setup/arcdispl.c.
Probeer ook es bios defaults te laden
Dit trouwens al gedaan? Want volgens de link van Weazle klappen ze van hardware/ram
Ik heb er een latje uitgehaald foutmelding is er niet meer, maar het probleem van de herinstalatie blijft echter bestaan.
Beschrijf even (stap voor stap) wat er nu gebeurt wanneer je een nieuwe installatie uitvoert.
De "stap voor stap"-methode is natuurlijk belangrijk voor ons om inzicht te krijgen in het probleem(wij kunnen namelijk jouw scherm niet zien).
groeten,
Weazle
Ik vertrek met een geformateerde hd,(geformateerd met cd van xp) er worden door mij geen partitie s aan gemaakt,danbegint setup te instaleren,tot aan de eerste afsluit/opstart van setup na15/sec.hij start terug op en vraagt dan opstarten van cd druk op een toets, dit word door mij genegeerd ,maar dan gebeurd er helemaal niks meer ,zijn record is anderhalf uur?
iets met de cd lezer? apparte software met de cdlezer erbij gekregen ofzo?
(mss kan het, maar dat wordt toch meestal achter de xp installatie geinstaleerd?; heb je vroeger speciale software geinstaleerd ... plugins etc? mss een overblijfsel
ofwel dikke fout in winxp (de cd)
Versteek es de goede module van plaats en probeer opnieuw (eerst terug memtesten).
Indien fouten terugkomen, kan je nog een bios update proberen en ook nog es de defaults te laden.
Als dat allemaal niet werkt, vrees ik een defect aan mobo.
Indien fouten terugkomen, kan je nog een bios update proberen en ook nog es de defaults te laden.
Als dat allemaal niet werkt, vrees ik een defect aan mobo.
En als bijkomende test.. Zoveel mogelijk hardware loskoppelen. Ontkoppel ook extra schijven, verwijder extra pci kaarten, ...
Probeer te starten met enkel toetsenbord, muis en scherm(de zo kaal mogelijke pc).
Alle zaken zoals netwerk, usb, geluid etc kan je disablen in de bios.
Kwestie van het probleem proberen te isoleren.
Dan nog even dit:
Je start de computer vanaf cdrom, hij voert een hoop bazaar uit en dan herstart de computer.
Ga even in het bios, zet je first boot device op Harde schijf.
Dit heeft hetzelfde effect als wachten, maar doe dit toch even.
Vorige keer schreef je: er gebeurt helemaal niets
Kan je dit verder beshrijven? Komt er een zwart venster? Blijft het laatste venster/commando dat je daarvoor zag staan? Of hoe kunnen we ons dat voorstellen?
na het schrijven door setup naar de hd,en terug opstarten van de pc, soms komt de vraag opstarten van cd? druk toets , soms komt die vraag niet en begind hij vanzelf op te starten .als ik geen toets druk komt er gewoon een zwart scherm , met in de linker boven hoek een pinkend streepje.... En daar blijft het bij. de pc is volledig kaal geplukt dwz geen niet noodzakelijke prullen aan gesloten,alleen muis en toetsenbord.Ik ga vandaag eens proberen met een nieuwe cd van xp profecional, ik laat uweten hoe dit is afgelopen PRETTIG KERSTFEEST AAN ALLEN
Hoi,
Dank voor de info. Het pinkend streepje is weer een belangrijk trefwoord 
Dit alles helpt ons verder te zoeken.
Probeer inderdaad eerst eens met een andere cd.
Indien je nog niet verder zou zijn... Dan gaan we toch nog even kijken naar de schijf.
Ik heb de info even opgezocht(zo moet ik het niet helemaal uit typen
)
Choose the operating system you want to repair, usually 1. C:\WINDOWS, by number.
When prompted for the Administrator password, just press Enter...unless you have set a password.
When you get to the command prompt (C:\WINDOWS>), type chkdsk /r and press Enter (on some machines the check will begin at this point)
If you are told the drive is in use and asked if you want to schedule this to run on the next boot, type Y and press Enter
If, at this point or when this check completes, you find yourself back at the command prompt, type exit and press Enter to exit Recovery Console.
Reboot
This is a very long 5 stage check...let it finish. It may appear to hang or even back up at times...this is normal, be patient.
Bron.
Belangrijk:
Indien er bij de schijfcontrole een melding komt dat er sectoren of block zijn gerepareerd, voer de procedure daarna nog eens uit(dus weer zo'n lange checkdisk) tot je dergelijke meldingen niet meer krijgt.
Met andere woorden.. Blijf de schijf controleren tot er geen fouten meer bovenkomen.
Na de checkdisk(s) probeer je opnieuw de computer op te starten( niet van cd maar gewoon van de schijf).
Graag ook feedback over eventuele meldingen of dat er beschadigde blocks gevonden waren of niet.
In geval de computer nog steeds niet wil opstarten.. Volg dan ook volgende stappen:
Remove the cd, type exit and press Enter
Reboot
bron.
Normaal gezien zou de bootsector wel moeten goedgezet zijn door de xp installatie.. Maar je weet maar nooit dat die net geschreven was op een bad block, met alle gevolgen van dien.
Tenslotte..
Kan je ons even melden hoe je hardware eruit ziet. Hoeveel verschillende ram latjes heb je? Welke snelheid en merk?
Hoeveel schijven heb je? Welke? Zijn het ide schijven of sata?
Voor de zekerheid, welk merk en type moederbord heb je?
Zoals voordien ook.. Wees zo volledig mogelijk met info in je reply. Elk detail kan van belang zijn 
groeten,
Weazle
Nog een vervolg... Ik zet dit even appart omdat dit toch ook wel belangrijk is.
Ik ben bij onze vrienden van Microsoft nog eens gaan kijken en heb dit gevonden:
This issue may occur if Setup cannot correctly read files from the Windows XP CD.
To resolve this issue, follow these steps:
If you install Windows XP on a computer that is not currently running Windows, follow these steps: a. Insert a Microsoft Windows Millennium Edition (Me) or Microsoft Windows 98 Startup disk in the floppy disk drive, and then restart the computer.
b. Insert the Windows XP CD in the CD-ROM or DVD-ROM drive.
c. Type xcopy CD-DriveLetter\I386\*.* c:\i386\*.* /s /e, and then press ENTER. For example, if your CD-ROM or DVD-ROM drive is designated as d:, type d:\I386\*.* c:\i386\*.* /s /e.
Note Because of the size of the I386 folder, this process may take few minutes.
d. Type c:\i386\winnt.exe, and then press ENTER.
Bron.
Dit kan je dus ook proberen.
Indien je dit geprobeerd hebt na de fixboot en fixmbr, dan kan het zijn dat wel al iets gemanipuleerd hebben.
Dus bovenstaande instructies probeer je best, nadat je vanaf cdrom bent gestart, de installatie hebt gestart(alle partities wissen tijdens de installatie en een nieuwe aanmaken + formatteren), en de bestanden hebt laten kopieëren + dat de computer herstart.
Alhoewel dat de instructies van boven, hetzelfde effect zouden moeten hebben 
groeten,
Weazle
hallo, met chkdsk,waren er geen fouten gemeld,hij gaf aan de schijf lijkt in orde,als je nog wil controleren, druk dan chkdsk/p,daar reageerde hij niet op, enkel met geen geldigige verwijzing,(ik zeg het gewoon met mijn eigen woorden).
als hardware ; printer hp 1215 all in one
harddisk; merk seagate..ata ultra 160gb aangesloten met een brede kabel?
Er zit een latjegeheugen ; (hoe kom ik de snelheid te weten?)
moederbord; erstaat enkel een nummer op .
geluidskaart; Sound Blaster Audigy
de tweede test die je aangeeft kan ik niet doen omdat ik niet in het bezit ben van een start diskette windows 98 me ik hoop dat mijn uitleg niet te weinig is om een oordeeltje te vellen groetje wiosna
Beste,
Gelieve uw tekst in alinea's te verdelen. Dit komt de leesbaarheid ten goede.
Betreft de uitgevoerde acties.. Dat is al een goed begin.. Maar we zijn er natuurlijk nog niet.
Dit probleem is geen alledaags probleem en er zal dus nog wel wat werk in kruipen 
Vervolgens.. je Hardware opsomming:
- Printer Hp 1215 : Best al even afkoppelen
- Seagate schijf met brede kabel: Dit zal dus op IDE zijn
- Geheugen: Dit staat op een plakkertje op het geheugen zelf of in Windows zou je dat kunnen vinden via het gratis programma cpu-z
- Moederbord: Welk nummer heb je gevonden? Je kan het merk/type moederbord ook normaal zien wanneer je de computer opstart, nog voor de cd geladen wordt of windows gestart wordt
- Geluidskaart: Indien dit zo'n apparate geluidskaart is, gelieve deze ook tijdelijk uit de computer te halen
- Opstartdiskette: deze kan je downloaden op de site van bootdisk, op deze link
Bekijk de info die hierboven heb geschreven en graag feedback op elk puntje.
Nog een beetje bijkomende vragen/info:
Hoeveel geheugen latten heb je?
Ik heb niet zo lang geleden een computer onderzocht die raar deed. Memtest en nog 2 andere mem tools gaven geen fouten, maar toch was de oplossing om er ander geheugen in te steken. Sindsdien.. Geen enkel probleem meer. Daarom is de test van het geheugen te wisselen(of een lat er uit te halen of van plaats te wisselen) zéér belangrijk. Is je computer ook stofvrij vanbinnen?
Welk resultaat had je met de andere Windows cdrom?
Heb je in de bios al de randapparatuur al gedisabled?
Voer zeker ook de actie uit van 'Windows XP Setup Cannot Continue' die ik hierboven had gepost(nu je normaal wel aan een bootdiskette kan geraken/downloaden).
groeten en succes,
Weazle
Ik heb een paar dingen genoteerd : cpuspeed:amd atlon xp 2700+
memory speed 400Mhz
Base memory 640K
extended memory 457728K
total memory 458752K
Onchip vga bios version 03
Er zit een latje geheugen.Dat heb ik herstoken zonder efect.
Ik heb toevalig gelezen dat wanneer je een partitie vewijderd dat dan de diagnostische,of hardwarecofiguratie,ook verwijderd worden,zodat de pc niet meer kan opstarten vanaf de Harddisk?voordat xp instalatie voltooid is.Zou dat aan de basis liggen van mijn probleem?
De test met een fonkelnieuwe cd xp proffesional heeft spijtig genoeg geen verandering gebracht in de toestand.
Morgen ga ik een bootdiskette downloaden ,en de gevraagde actie doen zoals beschreven groetjes wiosna
Hoi,
Dit lijkt me enkel voor merk pc's. Dus indien je een Hp computer hebt of compaq of een medion pc van de aldi of iets dergelijk.
Bij normale computers(van bij de meeste computerwinkels), is dit niet van toepassing.
Super. Succes.
je spreekt van merk pc ,mijn bakje is een Pacard bell,hoort die ook thuis in dat rijtje,van abnormale pc?(grapje)
Packard Bell is ook een merkpc die mogelijk met zo'n systeem zou kunnen werken.
Het feit dat je zo'n pc hebt.. Is een reden te meer dat je die procedure vanop de site van Microsoft moet uitvoeren.
groeten,
Weazle
Ik heb de 6 diskettes afgehaald bij microsoft,genummerd van 1tot;;de pcstart op met disket 1in de floppy, wat zegt hij ?kan de disket niet lezen!!! dus die procedure van microsoft zal nog even geduld moeten hebben,ik ga ze nog eens opnieuw afhalen.groet
Hoi,
Ik denk dat er een kleine verwarring is.
De 6 Diskettes die jij nu hebt gedownload kan je inderdaad gebruiken voor de Windows Xp installatie te starten. Maar je gaat waarschijnlijk stranden op hetzelfde probleem.
Dit was de info die ik hierboven heb gepost:
To resolve this issue, follow these steps:
If you install Windows XP on a computer that is not currently running Windows, follow these steps: a. Insert a Microsoft Windows Millennium Edition (Me) or Microsoft Windows 98 Startup disk in the floppy disk drive, and then restart the computer.
b. Insert the Windows XP CD in the CD-ROM or DVD-ROM drive.
c. Type xcopy CD-DriveLetter\I386\*.* c:\i386\*.* /s /e, and then press ENTER. For example, if your CD-ROM or DVD-ROM drive is designated as d:, type d:\I386\*.* c:\i386\*.* /s /e.
Note Because of the size of the I386 folder, this process may take few minutes.
d. Type c:\i386\winnt.exe, and then press ENTER.
Wat je dus nodig hebt voor dit geval, is een Windows 98 bootdiskette. Ik begrijp dat dit best verwarrend is omdat je Xp wil installeren. Maar toch is het zo.
- Dus download op dezelfde link de Windows 98 bootdisk(slechts één diskette).
- Start vervolgens vanaf diskette op
- Volg de stappen van hierboven dus: Type xcopy CD-DriveLetter\I386\*.* c:\i386\*.* /s /e, and then press ENTER. For example, if your CD-ROM or DVD-ROM drive is designated as d:, type d:\I386\*.* c:\i386\*.* /s /e.
- En vervolgens: Type c:\i386\winnt.exe, and then press ENTER.
- Vergeet niet om je boot volgorde bij het herstarten vd computer terug aan te passen of je diskette uit de diskettelezer te halen bij het herstarten vd computer. Je wil namelijk proberen op te starten van harde schijf daarna
Succes,
Weazle
aller beste weazle,ofwel ben ik dom of mijn machietje is om zeep,nu heb ik een nieuwe widows boot diskett afgehaald(98 se) als ik ze in mijne floppy duw , de pc opstart, gebeurd er niks wat hier allemaal aan de hand is ik weet het niet meer,apropo een gelukkig 2008 zonder al te veel pc problemen. wiosna
moesten er geen pc-problemen zijn dan zou deze site nutteloos worden!
Ik vermoed dat we volgende stap iets meer moeten uitleggen:
Waarschijnlijk moet je de computer een handje helpen om vanaf diskette te kunnen opstarten..
Werkwijze:
- Zet de computer aan
- Ga in het bios(meestal kan dit met een toets: Del - F1 - F2 of een andere). Deze staat meestal ook op het scherm afgebeeld
- Zodra je in de bios geraakt bent, moet je zoeken naar 'Boot Sequence' of 'Boot order' of 'Boot Device'
- Zorg ervoor dat de opstartvolgorde devolgende is: Floppy - Cdrom - Harde Schijf
- Sluit de bios via het menu 'Exit and save changes'
- De computer herstart vanzelf, zorg ervoor dat de floppy klaar steekt..
- Volg terug de info van hierboven ergens
Good luck 
Weazle
ik denk miljaar dat mijn mobo defect is want als ik de bootdistette in steek /de pc herstart brand even het lampje van de floppy en dan heb ik het gehad,verder gebeurd er niks,zou dat kunnen mobo stuk? ik hoop van niet. Ook ben ik eens gaan neuzen op de site van Packart Bell(dat is het merk van mijn machientje) daar staat maak een herstel cd,goed voor al de pc die de fabriek varlaten hebben van af 1999 ,na tien pogingen heb ik het maar opgegeven,telkens vertelde me een ander scherm 1)de cd wordt gebrand
2) steek een cd-rw in de schrijver
3de deur van de schrijver staat open of er zit geen cd in de schrijver?
Bewering die niet klop want met dezelfde schrijver,de zelfde cd,op de zelfde site PB,heb ik wel een diagnose tool,voor hdd en memtest kunnen afhalen, ik stel mij serieuse vragen , dit terloops,want daarmee is mijn probleem nog niet opgelost,maar zolang ik mijn pc niet kan opstarten met bootdiskette win98,geraakik niet verder
dat probleem heb ik ook in boot menu moet je boot sequence opzoeke daar zie je verschillde opstart mogelijk hede van hd cd rom en floppy drive enz .
ik drukte toen op F6 restore default en probeerde et opnieuw en hij starte windows op ..
koelkastje heb je het over de floppy drive?
alles hd floppydrive cd rom en nog iets
maar als je in dat menu zit moetje restore default drukke
dan moet die het doen
Is het mogelijk om de diskette op een andere computer te testen(ook de boot)? Om te checken of de pc lastig doet of de diskette
de boot diskette werkt perfect op mijn andere pc, ik vrees het ergste voor mijn Packart belletje,een stikker erop en....... Denk jij ook niet dat er een serieuze fout zit op mijn moederbord?
Ik heb eens geprobeerd om bij PACKART BELL de herstel cd af te halen maar ben er tot nu toe niet ingeslaagt,alhoewel zij stoefen dat de cd kan dienen voor al de pc die na 1999 de fabriek verlaten hebben.
Het venster op de site van PB gaat open mooi kleurtje,maar als je dan afhaalt, begint er een wieltje gaan te draaien met de woorden' de cd wordt gebrand',kort erna 'steek een lege cd in de schrijver'en als laatste 'ofwel staat de schuif van de schrijver open of er zit geen cd in' daar mee heb je het gehad dit even terzijde
Hmmm... Je pc werkt wel helemaal niet mee he 
Vermits je floppy niet werkt, zou ik de bijhorende kabel al wel uittrekken op het moederbord en aan de voeding.
(wel pc eerst ff afzetten, stroom uit, zien dat je niet statisch geladen bent).
Probeer daarna nog eens je installatie(als je de moed nog hebt)... Je weet maar nooit of de floppy er dan voor iets tussenzit(maar heb er zelf ook twijfels over).
Het enige dat mij direct nog te binnenschiet om het probleem proberen te isoleren, is dat je een linux zou proberen te installeren. Maar aan jou natuurlijk of je dit ziet zitten of niet.
Gewoon om eens te kijken hoe de computer daarop reageert.
hallo, allemaal hartelijk dank voor uw hulp met mijn probleem,ikzelf heb de pijp aan Maarten gegeven en heb het stress machientje,een laatste rustplaats bezorgt na al de tips ,uitgeprobeerd te hebben dus beste vrienden mag dit onderwerp afgesloten worden, nogmaals bedankt!!!!!!!!! wiosna
Ik hoop dat het toch een leerrijke ervaring was 
groeten,
Weazle