hoi, ben nieu hier en heb e beetje raad nodig..
ga mij dus een nieuwe pc aanschaffen maar wil hem zelf samenstellen..
bedoeld voor de nieuwste games goed kunnen draaien en dagelijks internet en downloaden enzo...
max. budget is 1500 euro.
samen met een paar vrienden heb ik deze kunnen samen stellen
Behuizingen Midi Tower - Antec Performance One P182 = 129€
Voedingen meer dan 600 Watt - Corsair CMPSU-620HX = 115€
CPUs Socket 775 Core 2 Quad Intel® Core™ 2 Quad Q9550 = 309€
Moederborden Socket 775 - Asus P5Q Pro = 129€
Grafische kaarten ATI PCIe - Club 3D HD4870 512 = 249€
DVD-reWriters Serial-ATA - Samsung SH-S223F = 17,90€
Harddisks 3,5 inch SATA - Samsung SpinPoint F1 1000GB = 99€
Geheugen DDR2-800 - Corsair DIMM 4 GB DDR2-800 DHX Kit = 69€
Software OEM Besturingssystemen - Microsoft Windows Vista Ultimate 64 bit = 189€
Totaal = 1305,90€.
wil graag jouw mening horen..
Weinig op te merken...lijkt mij wel ok.
Idem voor mij.
Ik hou wel van een Antec behuizing en verder zijn het allemaal degelijke onderdelen.
Het enige dat je eens zou kunnen opzoeken, is dat je wel een 64bit windows nodig hebt.
Om het te quoten vanop de site van microsoft:
Veel programma's die zijn ontworpen voor een computer met een 32-bits versie van Windows, kunnen ongewijzigd worden uitgevoerd op een computer met een 64-bits versie van Windows. Er kunnen echter prestatieverschillen optreden. Als een 32-bits programma gebruikt maakt van eigen stuurprogramma's, werken die wellicht niet naar behoren in een 64-bits omgeving. Als u een 64-bits computer hebt, kunt u het beste programma's uitvoeren die zijn ontworpen voor een 64-bits computer.
Bron.
Best ook even zien of alle drivers beschikbaar zijn in 64bit.
groeten,
Weazle
@moderator: ik bedoelde dat, als je kiest voor een gratis besturingssysteem als Ubuntu bijvoorbeeld, er een groter budget vrijkomt voor (nog) betere hardwareupgrades.
@moderator: ik bedoelde dat, als je kiest voor een gratis besturingssysteem als Ubuntu bijvoorbeeld, er een groter budget vrijkomt voor (nog) betere hardwareupgrades.
Meld dit er dan bij hé
.
Het leek me dus zeker relevant om te vermelden dat er alternatieve besturingssystemen zijn, want € 189 blijft een hoop geld... zeker in tijden van economische recessie. En als Linux je toch niet moest bevallen, dan kan je nog altijd overschakelen op Vista.
Hier ga ik zeker akkoord met Yannou. De instap in Linux (Ubuntu bijvoorbeeld) is zeker niet groter dan Windows. Iedereen met een gezonde interesse in computers (of die Windows grondig beu is) is erbij gebaat om even de alternatieven uit te proberen.
De volledige installatie van Linux gebeurt in een grafische omgeving en is net zo gemakkelijk als het installeren van een programma op uw Windows-pc.
Inderdaad de tijden dat je bij de installatie van een OS een have dag bezig was diskettes in en uit je pc te duwen is al lang voorbij. Nu volstaat het om gratis installatie CD aan te vragen, die in een cd-rom station te steken en je pc te starten. Het installatieprogramma begeleid je dan stap voor stap door het installatieproces zonder al te veel technische details.
Meer nog, de meeste installatie CD's fungeren ook als zgn. "Live CD" waarmee je het OS in het RAM kan laden en testen zonder dat er iets aan de harde schijf of het bestaande OS wordt gewijzigd. Je hoeft dus helemaal niets te installeren om gewoon eens te proberen en kijken of het je bevalt of niet.
Opgelet,
een OEM van Vista kan je nadien niet apart kopen (zou toch niet mogen...) en een retail is PAK DUURDER 
gr Mike
Ik dacht dat het verschil tussen OEM en retail was dat OEM aan je chipset gebonden is (m.a.w enkel kan gebruikt worden op één computer) terwijl een retail onafhankelijk is van hardware veranderingen. Dus als je je moederbord verandert (of een nieuwe pc koopt/bouwt) dan kun je zonder probleem het OS met dezelfde licensie installeren op de nieuwe configuratie terwijl dat bij een OEM niet mogelijk is (meer info in dit topic).
Dus -- als ik het goed begrepen heb -- hangt het er in feite vanaf hoe lang je het Asus P5Q Pro moederbord dat je in gedachten hebt denkt te zullen gebruiken. Als je elke jaar liever upgradet naar de allernieuwste types dan heb je dus baat bij een Retail. Doe je wel een jaar of 5 met dat moederbord, dan ga je beter voor een OEM. Vergeet ook niet dat binnen ca. een jaar Windows 7 wordt gelanceerd, dus voor de prijs van één Vista retail kan je dan een W7 OEM aanschaffen (ongeveer) als je nu voor een Vista OEM kiest.
Zowel OEM als Retail zijn overigens afzonderlijk te koop in diverse winkels (zie dit topic). 100 % correct wat Mibe zei i.v.m het niet "los" te koop zijn van OEM's, de OEM EULA stelt nl. dat die alleen mag geïnstalleerd worden door de bouwer van de computer. Maar vermits je in dit geval de computer zelf assembleert (= bouwt) zie ik dus geen overtreding van deze overeenkomst.
Nachtje over slapen zou ik zeggen...
Ontopic:
Hoewel ik een groot voorstander ben van Linux
en het zeker zou aanraden aan elke computerliefhebber lijkt het mij hier niet echt van toepassing. cannavaroke stelt immers dat hij de nieuwste games wilt kunnen spelen, en feit is dat dit bij Linux zeker niet gegarandeerd is. Sterker nog, probeer misschien eerder nog ergens een versie van Windows XP te kopen (wordt toch nog verkocht dacht ik) vermits deze Windows versie games stukken beter ondersteunt dan Vista.
Ben het volledig met je eens dat WinXP op dit moment hèt gaming OS bij uitstek is (wat alleszins tot de komst van Windows 7 ook zo zal blijven), aomlives. Maar talrijke community experimenten tonen aan dat Linux even goed kan presteren als het op games aan komt. Alleen doen de grote game studio's (cfr. EA, Square Enix, Ubisoft, enz) geen enkele moeite om aan ports te werken vermits ze er vanuit gaan dat de gamer toch op WinXP zal overschakelen. Zo houd je het probleem in stand en werk je het zelfs in de hand naar mijn mening.
Toch nog even bemerken dat er wel voldoende open-source projecten zijn die een waardig alternatief vormen voor 'commerciële games'. Meer info: http://ubuntuforums.org/showth...p?t=427205
Als de Wine-database zult overlopen zul je trouwens ook merken dat heel wat recente Windows-games werken op Linux. Het gaat dus de goeie richting uit!
Ben gisteren naar de pc-winkel gegaan en vandaag hebben ze mij ne mail doorgestuurd met deze onderdelen ->
Game PC
-ATX Case Middle Tower Black HQ - ATX - FS USB TX850X no p/s
-Power Supply PFC 650W Fortron 650W EPS 120mm Fan
-Gigabyte GA-EP45-DS5 - Motherboard - ATX - iP45 - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID) - 2 x Gigabit Ethernet - FireWire - High Definition Audio (8-channel)
-INTEL PENTIUM C2Q Q6600 2G40 S775 1066FSB 2x4MB Boxed 65nm
4GB kit DDR2 PC8500 Reaper HPC 1066MHz 5-5-5-18 OCZ OCZ2RPR10664GK
-Harddisk 500G SATA2 16MB
-DVD Dual Layer RW+/- LG 18x Black SATA GSA-H62NRBB
-Logitech G15 Keyboard
-Logitech*-* G5 Laser Mouse USB
-Asus VGA AMD PCI-E 2.0 Radeon HD 4870 DK 512M DDR5 256 bit Active HDTV DVI-I*2 (1HDCP) DVI-HDMI
-Philips*-* 220SW9FS/22' WSXGA Widescreen, DVI&VGA, Brightness 300cd/m2, dyn.contrasratio 10.000:1, silver/black
-Logitech Speakerset X-540
-MS Windows Home Premium 64bit