Zoals het Onderwerp al zegt: mijn pc doet niets meer.
De computer in kwestie is splinternieuw, nog geen week oud. Het probleem deed zich twee dagen geleden voor de eerste keer voor.
Namelijk: wanneer ik de computer start kwam er geen biepje en draaiden de fans van de videokaarten veel harder dan normaal. Ook kwam er geen beeld en Windows boote niet.
Maar het was toen ook snel opgelost: ik heb de PCI-E power kabels even uitgetrokken en de pc opgestart, daarna de kabels weer aangesloten en het probleem was van de baan.
Vandaag heb ik hetzelfde weer aan de hand. Enkel wanneer ik de PCI-E power kabels nu uittrek en de pc start nemen de videokaarten stroom van het moederbord :S.
Dit heb ik al geprobeerd:
PCI-E power kabels uittrekken
PCI-E apparaten uitnemen
Geheugen uitnemen
Harde schijven loskoppelen
Bios jumper verplaatst
Ik weet niet meer waar het aan kan liggen misschien kunnen jullie me helpen.
PC Specs:
Mobo: ASUS P5Q PRO
Geheugen: 4GB Corsair XMS2
HDD: 2 X Western Digital Caviar Greenpower 500GB
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.4Ghz
VGA: 2 X Sapphire HD 3850 PCI-E (momenteel niet in Crossfire)
PSU: Recom Gaming Engine 1050 Watt
Koeling: Thermaltake ProWater 850i (geen lekkage ontdekt)
Mijn eerste idee was dat je voeding niet genoeg stroom kan leveren waardoor de spanning tijdens het booten onder de 15 % treshold zakt, maar met een voeding van 1 kW is dat heel onwaarschijnlijk...
Als ik het goed begrijp werkt ie wel correct als je die PCI-e kabels niet aansluit. Dus waarom laat je ze niet gewoon afgekoppeld?
Als ik het goed begrijp werkt ie wel correct als je die PCI-e kabels niet aansluit. Dus waarom laat je ze niet gewoon afgekoppeld?
Neen, de computer werkt totaal niet. Zowel als de PCI-e power kabels zijn aangekoppeld of afgekoppeld vertikt het systeem om te booten.
In dat geval zou ik trachten het probleem te traceren door alles af te koppelen en stap voor stap hardware toe te voegen. Dus eerst alleen moederbord + processor + één latje RAM, en eens luisteren of hij een opstartbiepje geeft. Vervolgens verhoog je het geheugen geleidelijk aan, en telkens probeer je of het nog werkt. Dan ga je op dezelfde manier verder door (in die volgorde) grafische kaart, harde schijf enz. toe te voegen en telkens te verifiëren dat het nog correct werkt.
Op een bepaald moment moet je dan merken dat de pc niet meer opstart, en het laatst toegevoegde stukje hardware veroorzaakt dan het probleem.
Ok dat zal ik eens proberen.
Ik heb het gedaan zoals u zei maar het al van bij het het begin (dus dat houdt in: moederbord, processor en 1 latje RAM) en toen deed hij het al niet. Ik neem aan dat er dan wel iets erg mis is.
Is het mogelijk dat het aan het moederbord ligt? Ik heb een gelijkaardig probleem gevonden op PCHelper.nl (mijn excuses als ik deze site niet mocht vermelden) en daar word gezegt dat het moederbord wel eens stuk kon zijn. Maar het is nog geen week in gebruik!
Klinkt inderdaad niet erg waarschijnlijk, maar er zijn niet veel andere mogelijkheden. Net je geheugen, moederbord en processor met elkaar vergeleken en die componenten zouden perfect met elkaar overweg moeten kunnen. Bijgevolg moet er dus één van de 3 defect zijn... en waarschijnlijk is dat het moederbord ja.
Normaal is het dit niet, maar haal ook je batterij op het moederbord er enkele minuten uit en steek het er opnieuw in.
groeten,
Weazle
De batterij er even uit halen heeft helaas ook niet gewerkt... Dan zal het dus echt aan het moederbord liggen vrees ik.
Beroep doen op garantie?
Ik vrees van wel ja... Allemaal bedank voor jullie hulp. Dit topic mag gesloten worden.