help! pc biept en start niet op !!

10 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van proost
Bezoeker
Punten: 3

hallo allemaal,
ben hier voor het eerst op pc wereld omdat ik een probleem heb..

als ik mijn computer op wil starten dan gebeurt het volgende:

de ventilatorkes beginnen te draaien, er gaan lampjes aan aan de voorkant ( da groen en da rood boven de power-knop, en die van mn dvd-stations gaan ook eventjes aan)
Dan piept hij drie keer ( ergens in de computer zelf) dan weer paar seconden stil en piept weer drie keer, en zo heel de tijd voort...
er verschijnt helemaal niks op mn scherm, dit gaat gewoon in stand-by.
heb al honderd keer gereset, en vanalles geprobeerd.
heb ook de voeding al vervangen, maar dit verholp niks aan het probleem. heb de videokaart ook al vervangen, en de kabels allemaal gecheckt.
weet er iemand misschien waar dit aan kan liggen? is het mijn moederbord of processor zelf? of is het mijn hard-disk? of misschien RAM- kaartje? ( steekt 1tje in van 512 )
help mij , help mij... :-s

thx!! :)

afbeelding van Yannou
Bezoeker
Punten: 1301

Die biepjes worden veroorzaakt door je BIOS om duidelijk te maken dat er iets fout loopt met de hardware van je computer. Afhankelijk van de beep code, die verschilt van BIOS fabrikanten onderling, kan je op die manier uitvissen wat het probleem is. De beep code is in dit geval 3 beepjes, de reden waarom dit zich blijft herhalen is dat de pc zich automatisch opnieuw opstart.

afbeelding van eeedwin
Bezoeker
Punten: 191

mischien zit je pc vol met stof van binnen. dan moet je hem een leeg zuigen dan doet ie het als het goed is

afbeelding van proost
Bezoeker
Punten: 3

ik heb hem al helemaal (heel goed) gereinigd van binnen. en hij biept echt drie keer; dan paar seconden niks dan weer drie keer, enzovoort.
maar nu had ik mn batterijtje van da bios ding er uit gehaald en tien minuten later terug erin gestoken, dan mn videokaart eruitgehaald en mn dvd en diskette stations afgekoppeld. als ik hem dan opstarte, biepte er helemaal niks meer, maar ik krijg nog steeds geen scherm.. :s

Nu heb ik alles terug aangekoppeld, en hij biept nog steeds niet,. ook niet 1 keer. en de ventilatorkes draaien dan wel enzo, maar hij raakt precies niet opgestart??

raar raar... :-s

grtz

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Als ie helemaal niet biept dan heb je waarschijnlijk ergens iets verkeerd aangesloten of een essentieel stukje hardware vergeten. Om een POST succesvol te kunnen voltooien heb je nl. een moederbord mèt cpu en BIOS batterijtje en ten minste één latje werkgeheugen nodig, en je moet de connector van je power supply inpluggen natuurlijk om het systeem van stroom te voorzien. Hou er ook rekening mee dat sommige oudere systemen een diskettestation vereisen om de POST te laten lukken. Als je dan nog geen enkele reactie krijgt dan is er waarschijnlijk iets heel erg mis met je moederbord.

Krijg je wel een beepcode die een succesvolle POST aangeeft dan voeg je systematisch weer hardware toe, te beginnen met uitbreidingskaarten, dan diskettestations, harde schijven, optische stations enz. Met ISA of PCMCIA kaarten wacht je best tot de allerlaatste moment want die durven nogal eens de bron te zijn van conflicten.

afbeelding van Nicknok
Bezoeker
Punten: 313

Dat een jongen uit me straat ook eens gehad en toen zijn we uit eindelijk tot de conclusie gekomen dat het moederboard stuk was en het waren de zelfde piepjes die jij aangeeft

--

Intel Core 2 QUAD 2.4GHZ
3GB DDR2 RAM
750 GB HardDisk
ATI Radeon HD 4770

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Hangt van het type moederbord af, maar op de link lees ik het volgende bij 3 beepjes:

Citeer:
Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests good, you probably need to buy another motherboard.
afbeelding van Esparoba2
Bezoeker
Punten: 282

Probeer eens een ander latje ram geheugen, het zou kunnen dat het latje dat nu in uw computer steekt stuk is. Het kan natuurlijk ook aan het moederbord liggen zoals u al zei, maar in de meeste gevallen doet hij dan totaal niets meer.

Een veel voorkomend fenomeen bij een kapot moederbord is dat de fan dan de videokaart constant op volle snelheid draait.

--

Aarzel niet om me er op te wijzen als ik iets fout zeg. Ik moet nog veel leren :p.

-Specs-
Intel Q6600 @ 3.9Ghz :-D
Asus P5Q-PRO
4GB Corsair XMS2
2x Sapphire HD 3850 1GB Edition in CrossfireX
2x WD 500GB @ RAID0
Recom Power Engine 600W

afbeelding van DAF_Truck
Bezoeker
Punten: 6

Ik zit met hetzelfde probleem en alles zit goed, kwestie van ram geheugen en andere kaartjes.

--

Groetjes, DAF-Truck !

(f) Trucking is not a crime, it's just a way of life (f)

afbeelding van DAF_Truck
Bezoeker
Punten: 6

Probleem is al iets of wat opgelost.
De tuut is weg, ik krijg terug scherm.
Windows laat niet, kort ervoor komt erop,, Hardware Monitor Problem "
Iemand enig idee wat hij hiermee zou willen bedoelen ?

--

Groetjes, DAF-Truck !

(f) Trucking is not a crime, it's just a way of life (f)

afbeelding van Yannou
Bezoeker

De hardware monitor is een stukje controlelogica dat via sensoren een paar veel voorkomende fouten als oververhitte CPU, defecte fan(s), afwijkende voedingsspanningen enz. opspoort. Controleer dus of al deze zaken in orde zijn.

Groetjes

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer