Help mij ik ben ten einde raad! Problemen met mijn laptop.

30 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van Erophin
Bezoeker
Punten: 42

Hallo, Ik en mijn zus hebben de zelfde laptop (dell inspiron 1502) als ik mijn laptop opstart kan die ongeveer 10 minutjes draaien voor hij uitvalt. (scherm word zwart maar het lichtje van power brand nog steeds). Wanneer hij uitvalt en zijn scherm zwart wordt geeft die een piep-geluid: lang, kort, kort, kort, kort, lang. Wat dit betekend weet ik ook niet. Het ligt niet aan mijn batterij want heb de batterij van mijn zus al eens in mijn computer gestoken en het zelfde gebeurd als hierboven.. Het ligt ook niet aan mijn harde schijf want die heb ik geformateerd. (op mijn zus haar computer want mijn pc viel steeds uit) Ik ben echt ten einde raad heb mijn pc nu al ongeveer 3 jaar en nog nooit problemen mee gehad tot nu.. Kan iemand mij helpen?

afbeelding van Esparoba2
Bezoeker
Punten: 282

De beep code die je opgaf kan ik helaas niet vinden.
Maar volgens een ander forum zou de beep code: lang, kort, kort, kort aangeven dat het systeem geen monitor vind of dat je videokaart niet meer naar behoren werkt.
Er word gesuggereerd om een andere monitor aan te sluiten op de laptop om te verifiëren dat je videokaart nog goed werkt.

--

Aarzel niet om me er op te wijzen als ik iets fout zeg. Ik moet nog veel leren :p.

-Specs-
Intel Q6600 @ 3.9Ghz :-D
Asus P5Q-PRO
4GB Corsair XMS2
2x Sapphire HD 3850 1GB Edition in CrossfireX
2x WD 500GB @ RAID0
Recom Power Engine 600W

afbeelding van Yannou
Bezoeker
Punten: 1301

Ik vermoed oververhitting van je videokaart, waardoor die uitvalt. Verlaag de resolutie (bv. tot 800 x 600) en de vernieuwingsfrequentie (tot 60 Hz of lager) om je videokaart zo weinig mogelijk te belasten. Geeft dat een verbetering?

De oorzaak van het probleem is in dat geval dat de koelvin waarschijnlijk is losgeraakt door schokken.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
Ik vermoed oververhitting van je videokaart, waardoor die uitvalt. Verlaag de resolutie (bv. tot 800 x 600) en de vernieuwingsfrequentie (tot 60 Hz of lager) om je videokaart zo weinig mogelijk te belasten. Geeft dat een verbetering?

De oorzaak van het probleem is in dat geval dat de koelvin waarschijnlijk is losgeraakt door schokken.

Ik heb mijn resolutie verlaagd en het gaf geen verbetering... Het is een laptop dus kan die "koelvin" gemaakt worden? Nogtans mijn laptop is helemaal niet warm... En als het gemaakt kan worden heb je enig idee hoeveel me dat zou kunnen kosten of ik beter gewoon een nieuwe koop.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Esparoba2 schreef:
De beep code die je opgaf kan ik helaas niet vinden.
Maar volgens een ander forum zou de beep code: lang, kort, kort, kort aangeven dat het systeem geen monitor vind of dat je videokaart niet meer naar behoren werkt.
Er word gesuggereerd om een andere monitor aan te sluiten op de laptop om te verifiëren dat je videokaart nog goed werkt.

Ik weet niet zeker of die beep code volledig klopt ik ga nog eens luisteren en laat je iets weten. Alvast bedankt!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Zo'n koelvin is een metalen radiator met of zonder ventilator erop die de gpu (grafische processor) koel houdt. Als die dus niet voldoende gekoeld wordt dan zal hij oververhit geraken, maar daarom zal je laptop niet warm aanvoelen, in tegendeel: doordat de hitte in de gpu blijft, blijft de rest van de laptop koel! Wanneer de gpu oververhit geraakt valt hij uit, het communicatieprotocol wordt daardoor verstoort waardoor Windows de verkeerde respons krijgt en denkt dat je de grafische kaart verwijderd hebt.

Het is maar één mogelijke oorzaak natuurlijk, maar omdat je laptop steeds na 10 minuten uitvalt denk ik dat het iets in die zin moet zijn. Reparatie zou vrij eenvoudig zijn: gewoon een beetje hittegeleidende pasta aanbrengen tussen de gpu en de koelvin, en hem opnieuw bevestigen.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
Zo'n koelvin is een metalen radiator met of zonder ventilator erop die de gpu (grafische processor) koel houdt. Als die dus niet voldoende gekoeld wordt dan zal hij oververhit geraken, maar daarom zal je laptop niet warm aanvoelen, in tegendeel: doordat de hitte in de gpu blijft, blijft de rest van de laptop koel! Wanneer de gpu oververhit geraakt valt hij uit, het communicatieprotocol wordt daardoor verstoort waardoor Windows de verkeerde respons krijgt en denkt dat je de grafische kaart verwijderd hebt.

Het is maar één mogelijke oorzaak natuurlijk, maar omdat je laptop steeds na 10 minuten uitvalt denk ik dat het iets in die zin moet zijn. Reparatie zou vrij eenvoudig zijn: gewoon een beetje hittegeleidende pasta aanbrengen tussen de gpu en de koelvin, en hem opnieuw bevestigen.

En weet u misschien waar ik die gpu en koelvin kan vinden?

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Die koelvin is meestal niet moeilijk te vinden, maar de kans bestaat dat de cpu en gpu een koelvin gemeenschappelijk hebben, event. verbonden door heatpipes. Je kan in ieder geval al controleren of de koelvin nog stevig vast zit, bij twijfel maak je een foto, dan helpen we je wel verder.

Maar voor je gaat openschroeven: controleer of je misschien nog garantie hebt op de laptop, dan kan je hem binnenleveren.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
Die koelvin is meestal niet moeilijk te vinden, maar de kans bestaat dat de cpu en gpu een koelvin gemeenschappelijk hebben, event. verbonden door heatpipes. Je kan in ieder geval al controleren of de koelvin nog stevig vast zit, bij twijfel maak je een foto, dan helpen we je wel verder.

Maar voor je gaat openschroeven: controleer of je misschien nog garantie hebt op de laptop, dan kan je hem binnenleveren.

De garantie heb ik reeds al gecheckt en die is al verlopen heb ook al een mailtje naar dell proberen sturen maar die willen me niet helpen doordat men garantie verlopen is.. Hier ziet u een foto van de onderzijde van mijn laptop (Foto van het internet: oranje kader=Batterij, rode kader=harde schijf denkik toch want als ik deze in mijn zus haar pc steek staat mijn account etc daar op en de blauwe kader is gewoon waar je je kabel van oplader insteekt.) http://farm1.static.flickr.com...22d895.jpg
Alvast bedankt voor al je hulp!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Met die foto zijn we helaas weinig, we moeten zicht hebben op het moederbord van de laptop om precies te kunnen zeggen waar de koelvin zich bevindt.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
Met die foto zijn we helaas weinig, we moeten zicht hebben op het moederbord van de laptop om precies te kunnen zeggen waar de koelvin zich bevindt.

Moet ik mijn computer dan gans openvijzen? Ik stuur je zodra ik kan een foto want ik heb momenteel niet zo een klein schroevendraaiertje.

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker
Punten: 129

Als je gewoon die achterste 'plaatjes' openvijst (zoals deze met een rode rechthoek rond), zul je het wel zien.

Mvg

afbeelding van Weazle
Beheerder
Punten: 10099

Misschien kan iemand dit beter toelichten aan de hand van de Service manual:
http://support.dell.com/suppor.../index.htm

Een laptop openvijzen is namelijk geen alledaagse handeling ;)

--

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Het gaat om dit onderdeel:

(bron: service manual van Weazle :P)

Controleer of dat koelelement (incl. heatpipe) nog stevig op zijn plaats zit.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
Het gaat om dit onderdeel:

(bron: service manual van Weazle :P)

Controleer of dat koelelement (incl. heatpipe) nog stevig op zijn plaats zit.

IK heb men laptop al proberen openvijzen maar hij wilt maar niet open... Ergens achteraan blijft die vastzitten waardoor ik hem niet openkrijg. Maar ik zal nog eens proberen. Bedankt voor de mooie foto!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

In de service manual op Weazle's link vind je de precieze instructies hoe je de laptop moet openvijzen, als je er last mee hebt.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
In de service manual op Weazle's link vind je de precieze instructies hoe je de laptop moet openvijzen, als je er last mee hebt.

Nu werkt mijn laptop trg in orde ik kan op internet,msn,... alle dingen maar tot ik een spelletje wil spelen dan valtie trg uit en beept die weer.. Is dat iets met mijn grafishe kaart of..??

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Dat bevestigt mijn theorie dat de problemen met je laptop inderdaad aan een oververhittingsprobleem te wijten zijn. Je hebt de koelvin waarschijnlijk een beetje beter op de GPU geduwd nu waardoor er voldoende hitte wordt afgevoerd om terug iets op het scherm te krijgen, en je laptop te gebruiken voor alledaagse taken.

Voor spelletjes worden echter de 3D functies van de kaart geactiveerd (vertex shaders enz.) die veel meer energie opnemen en dus meer hitte produceren. Ik vermoed dus dat de koelvin nog niet helemaal op zijn plaats zit, en je dus nog voor beter contact moet zorgen. Eventueel kan je extra hittegeleidende pasta aanbrengen tussen de GPU en de koelvin.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
Dat bevestigt mijn theorie dat de problemen met je laptop inderdaad aan een oververhittingsprobleem te wijten zijn. Je hebt de koelvin waarschijnlijk een beetje beter op de GPU geduwd nu waardoor er voldoende hitte wordt afgevoerd om terug iets op het scherm te krijgen, en je laptop te gebruiken voor alledaagse taken.

Voor spelletjes worden echter de 3D functies van de kaart geactiveerd (vertex shaders enz.) die veel meer energie opnemen en dus meer hitte produceren. Ik vermoed dus dat de koelvin nog niet helemaal op zijn plaats zit, en je dus nog voor beter contact moet zorgen. Eventueel kan je extra hittegeleidende pasta aanbrengen tussen de GPU en de koelvin.

Wat is de GPU? Op die tekening dat Weazle me had gestuurd zag je wat ik moest vastvijzen dat heb ik gedaan ik zal nog harder proberen aanvijzen maar GPU en Koelvin kan je mij vertellen waar dat zit aan de hand van die afbeelding van weazle? Bedankt! Mijn computer kan nu toch al gewoon msn en internet en dat soort dingen daar ben ik al heel blij om!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

De GPU is de Graphics Processing Unit, het op één na grootste IC in je laptop (het grootste zijnde je CPU, Central Processing Unit). De hoeveelheid vermogen die gedissipeerd wordt is ook naventant, vandaar dat ie net als de CPU onder de koelvin zit.

Zorg dus vooral dat die uiterst rechtse schroef goed is aangedraaid. Overdrijf niet natuurlijk; anders loop je het risico de schroefdraad te beschadigen.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
De GPU is de Graphics Processing Unit, het op één na grootste IC in je laptop (het grootste zijnde je CPU, Central Processing Unit). De hoeveelheid vermogen die gedissipeerd wordt is ook naventant, vandaar dat ie net als de CPU onder de koelvin zit.

Zorg dus vooral dat die uiterst rechtse schroef goed is aangedraaid. Overdrijf niet natuurlijk; anders loop je het risico de schroefdraad te beschadigen.

Ik zie die schrouven dat ik moet aandraaien maar niet allemaal zie er maar 2 van de 2 linkse bovenaan. Ik kan er niet aan omdat als ik mijn toetsenbord van mijn computer neem ligt daar nog een ijzeren plaat(waar mijn toetsenbord op steunt) en die plaat weet ik niet hoe te verwijderen... Moest deze weg zijn zou ik alle schrouven kunnen aandraaien en zou het probleem waarschijnlijk opgelost zijn weet u misschien hoe deze te verwijderen?

afbeelding van Erophin
Bezoeker

Het is goed ik heb et gevonden hoe ik er aan kan nu hopen dat ik alles terug netjes in elkaar krijg en dat mijn computer terug normaal werkt. Veel is er eigenlijk niet veranderd denk dat ik die pasta er ga moeten op doen, waar zou ik deze kunnen kopen en waar moet ik die dan smeren?
Bedankt!!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Die kan je voor weinig geld kopen op Ebay.

afbeelding van Erophin
Bezoeker
Yannou schreef:
Die kan je voor weinig geld kopen op Ebay.

Owh ok.. Maar als ik mijn computer opstart en het spelletje opzet (ik hoor ventilator ondertussen blazen) na een tijdje ongv 5minutjes valt die uit en komt er een blauw scherm op met allerlij dingen van update voor BIOS of geheugendump dat soort dingen... Is dat omdat hij oververhit is? Ik denk ook dat ik hem eens ga laten nakijken bij een winkel als dat niet teveel kost.

Mvg,

Erophin

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Die BSOD wordt veroorzaakt doordat de grafische kaart opeens "verdwijnt", of beter gezegd, niet meer reageert terwijl je computer draait. Althans, dat is de meest waarschijnlijk verklaring die ik voor dat fenomeen kan geven.

afbeelding van Bontevogel
Bezoeker
Punten: 134

Het zou zelfs zo kunnen zijn, dat alles goed is, maar dat door een 1 malige oververhitting 1 poort stuk is. Van de Gpu.
En dat ie daarom steeds vast loopt.
Ik weet het, het is kans op 1 miljoen, maar ik heb het jaren geleden ook gehad met een vidiokaart.
Was een soldeer verbinding niet goed gedaan, koud deed ie het prima, maar zodra de Gpu warm werd, kwam 1 van de contacten los en stopte het hele proces.

Bontevogel.

--

ASUS M3N78 PRO moederbord/ AMD Athlon 64 X2 dualcore 5600+/ ASUS EN7300GT Videokaart/ memory 4 Gig/ 3 Tft schermen van Medion.

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Dat is inderdaad mogelijk, maar dan spreken we toch over heel extreme omstandigheden... Soldeerverbindingen lossen vanaf 180°C voor de meeste legeringen, en in die temperaturen houdt je GPU het niet lang uit voordat er onherstelbare schade optreedt.

afbeelding van Erophin
Bezoeker

Hiervan begrijp ik eigenlijk niet zo veel ben maar een leek in dat soort zaken... De beste oplossing is dus eigenlijk mijn computer eens binnendoen bij een computerzaak of gaan zij er ook niet zoveel aan kunnen veranderen?
Toch bedankt!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Veel kans dat de tot dezelfde concludie komen natuurlijk, anderzijds als het probleem aan iets anders ligt vrees ik dat ze uit gemakzucht / gebrek aan tijd gewoon zullen starten met het vervangen van onderdelen waarvan ze "vermoeden" dat het probleem afkomstig is, en je zo in de kosten jagen.

afbeelding van Erophin
Bezoeker

mhm... :s zal dan zien wanneer mijn vader thuis is toch bedankt!

afbeelding van Erophin
Bezoeker

mhm... :s zal dan zien wanneer mijn vader thuis is toch bedankt!

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer