Ik heb 2 problemen die misschien met elkaar verband houden, met mijn Medion PC, met moederbord MD5000 M-ATX.
Ik had 2 X 512Mb RAM geheugen geplaatst, ter vervanging van de originele 2 X 256Mb. De latjes zijn van het merk AENEON 512Mb DDR1 333 CL2,5. Volgens de specificaties van het moederbord zou dit juist moeten zijn.
Bij nazicht met CPUZ blijkt echter dat de RAM frequentie op 167 staat i.p.v. 333, hoewel in de BIOS aangepast werd naar 333Mhz.
Hier klopt dus blijkbaar iets niet.
Het tweede probleem heb ik met mijn videokaart. Een relatief eenvoudige spelletje als “ZUMA” gaat zeer haperend en valt soms gewoon stil. En nu recent krijg ik bij het opstarten een hele reeks verticale stippellijnen over het scherm, die echter verdwijnen als het bureaublad verschijnt.
Daarom had ik een nieuwe videokaart gekocht. Een Sapphire Radeon 9800XT 256Mb DDR V/D/VO.
Deze geeft het na enkele minuten op (geen beeld meer, soms valt de PC gewoon uit).
Dit gebeurt zowel bij digitale als bij analoge verbinding met mijn Samsung SyncMaster 205 BW.
De CPU temperatuur komt nooit boven de 30 à 35°.
Instellen in BIOS (auto, 4X,8X…) helpt niets.
Kunnen deze twee problemen verband houden met elkaar, en vooral; wat doe ik eraan?
Als iemand mij daar misschien goede raad over zou kunnen geven?
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| DRAM frequency.jpg | 3.45 MB |
| ScreenShot014web.jpg | 106.24 KB |
| ScreenShot015web.jpg | 76.72 KB |
| ScreenShot016web.jpg | 74.72 KB |
| ScreenShot017web.jpg | 73.39 KB |
| ScreenShot018web.jpg | 89.04 KB |
| mainboard specifications.jpg | 232.28 KB |
| videokaart001.jpg | 27.68 KB |
| videokaart002.jpg | 51.83 KB |
Oppassen met Medion ! Dat zijn goede machines maar van het moment dat je er iets wil aan veranderen moet je goed uitkijken dat je de juiste onderdelen neemt want de kans is heel groot dat je met incompatibele onderdelen te maken krijgt en volgens mij ben je in die val gelopen.