Back Light

4 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van schorpioen 40
Bezoeker
Punten: 302

Mijn Laptop geeft een donker beeld,dit kan niet met de Fn-helder of-donker veranderd worden als ik er met een lamp op schijn zie ik mijn bureaublad.
Van horen zeggen zou dit wijzen op een defect beeldscherm of een defect back light inverter.

Hoe kan ik constateren wat er defect is:Beeldscherm of Back Light Inverter.

Mvg Schorpioen 40

afbeelding van Yannou
Bezoeker
Punten: 1301

Als je je bureaublad kan zien m.b.h.v. externe belichting, lijkt het me nogal voor de hand liggend dat het beeldscherm in orde is, en dat dus hoogstwaarschijnlijk de back light inverter stuk is, of de lamp zelf gesprongen is.

Groetjes

Bezoeker

Yannou,

De Lamp die jij bedoelt zit toch in het beeldscherm of is deze ook te verwijderen???

Ik heb nl nergens gezien dat de lamp apart vernieuwd kan worden wel de inverter.

Mvg schorpioen 40

afbeelding van Yannou
Bezoeker
Punten: 1301

Die zit in het beeldscherm inderdaad, maar ook het scherm zelf kun je openprutsen als ze vervangen moet worden ;)

Nu is het wel zo dat deze lampen een zeer lange levensduur hebben, meestal tussen de 10 en 15 jaar bij normaal gebruik. In de praktijk is het dus zo dat de laptop meestal al is afgeschreven nog voor de lamp ook maar enigszins in de buurt van zijn maximale levensduur komt.

De inverter daarentegen is een ander verhaal, die bestaat in essentie uit een oscillator en een H-brug waarmee een wisselstroom door de secundaire spoel van een transformator wordt gejaagd. Op de primaire krijg je dan weer 220V AC waarmee dus de TL lamp wordt gevoed.

Het schakelen van de H-brug gebeurt bijna altijd met MOSFET's (geen IGBT's vermits er slechts laagspanning wordt geschakeld), en terwijl overstaande zijden van de H-brug worden opengestuurd, gaat er dus kortstondig een zeer hoge stroom lopen. Dat is uiteraard nefast voor de MOSFET's, die bijgevolg een veel kortere levensduur hebben.

Het probleem is nu dat het uiterlijk meestal niet aan die MOSFET's te zien is of ze werken of stuk zijn, daarvoor moet je hun gate opensturen met wat circuit bending truukjes en manueel de weerstand tussen drain en source gaan meten. Merk op dat de MOSFET's twee aan twee open gestuurd worden, dus de kans is groot dat ze in paren stuk gaan. Eens je de defecte MOSFET's hebt gevonden, vervang je ze door gelijkaardige exemplaren, en het zou weer moeten werken. MOSFET's met gangbare ratings voor toepassing in inverters kosten in de detailhandel ca. 1.5 EUR / stuk.

Het is dus de moeite waard om te proberen inverters te repareren omwille van hun eenvoudige opbouw, zeker bij oude laptops waarvoor nieuwe inverters niet altijd even vlot verkrijgbaar zijn.

Succes!

Bezoeker

Yannou Bedankt!!!

Deze uitleg had ik precies nodig!!
Door jouw uitleg ben ik overtuigt dat mijn inverter de geest heeft gegeven.

Ik heb dus een nieuwe besteld en hopelijk komt hij een dezer dagen binnen en zou het probleem opgelost zijn.

Nogmaals Bedankt voor je heldere uitleg!!

Mvg schorpioen 40

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer