Hoi, ik heb een AMD 955 cpu, am3 socket en het viel me op dat de stockcooler nogal veel lawaai maakt, om die redenen heb ik een paar dagen geleden een Zalman CNPS10X Performa koeler gekocht, op de site zag ik een passieve heatsink zonder ventilator, maar toen ik de koeler thuis kreeg zat er toch een ventilator bijgeleverd.
Nu is die heatsink op zichzelf al redelijk groot, maar moet ik die koeler daar echt op steken? Ik heb de indruk dat de heatsink zelf al genoeg koelt.
Ondanks het feit dat er op de doos staat "low noise" maakt hij nog relatief veel lawaai, zeker in combinatie met mijn GTX 560 (1fan) en 500watt voeding (1 fan), dus 3 verschillende fans
Ik heb het dus over deze koeler
ps: kan je de fan van een Asus GTX 560 vervangen door een passieve?
Thx!
Heb daarnet eens de cpufan losgekoppeld en een stresstest gestart, de temperatuur steeg van 46 naar 70 in 3 minuten, wat veel te warm is 
Zit er dus niks anders op dan een paar ultra silent fans te kopen en mijn cpufan en fan van de voeding te verwisselen, want die voeding (Antec BP500U) maakt eigenlijk het meeste lawaai 
Pfft, je koopt dan een gamepc en je hoort meer het geblaas van de kast dan van m'n speakers lol
Is het mogelijk op een 4 pins fan te strippen en aan te sluiten op de voeding?
Dit is mogelijk, maar tenzij je zelf een klein regulatorcircuit maakt zal de fan dan wel continu op 100% vermogen draaien.
Ik heb het kabeltje doorgeknipt, dus een zwarte en een rode, en gewoon aangesloten op de ventilator, die draait verbazend genoeg niet op 100% maar precies op een laag toerental
Uiteindelijk heb ik een 4 fans gekocht, 1 voor de voeding, 1 voor achteraan, 1 voooraan en de laaste op het koelblok van cpu
Mijn systeem draait nu super stil, maar elke keer als ik een game start zoals Crysis 2, en alles op ultra high settings dan begint de fan van de videokaart veel geluid te maken... ik ging eerst een nieuw koelblok kopen voor op men gtx 560 te monteren, maar gelukkig las ik op een ander forum een topic over cable management, vroeger spande ik alle kabels gewoon aan op een gewone manier, maar nu heb ik alle kabels achter het moederbord gelegd, met als resultaat;
Temperaturen zijn algemeen +7° koeler ongeveer, cpu draaide na 10 min stressen op 38°
En na 10 minuten Cryis 2 game bleef de fan (met MSI afterburner een fan schema gemaakt) relatief stilletjes draaien op +- 75°, wat goed is) <3
Voor:

Na:

http://i56.tinypic.com/19uvdu.jpg

http://i54.tinypic.com/dwrxg2.jpg
Omg ik had dit eerder moete doen om het geluidsniveau van mijn videokaart drastisch te verminderen; van herrie videkaart naar bijna 0 decibel
60-70mm fan op videokaart eruithalen
120mm fan erop monteren, zit vast met metalen clips die bij de CNPS10 bijgeleverd waren (4 stuks)
aangesloten op chassis fan en die op 80% laten draaien, maar gezien het een be quiet silent wings fan is, is die dus enorm stil aan die snelheid
er zit veel druk op die metalen clips; geen vibraties, geen extra geluiden
Conclusie; videokaart draait idle 35°, terwijl in crysis, settings ultra high de kaart z'n temp schommelt tussen 70-80°
Met de standaard koeler was die temperatuur ergens tussen 80 & 90°
Ik kan nu eindelijk zware games spelen zonder al die herrie en genieten van de game sounds/music <3

Spijtig dat er zo weinig intresse is in mijn topic
Als algemene regel geldt dat een grote fan op een minder hoge snelheid moet draaien om hetzelfde volume lucht te verplaatsen en dus voor dezelfde koeling te zorgen. Door deze verminderde snelheid maakt de fan niet alleen minder lawaai maar verbruikt ze ook aanzienlijk minder stroom.
Probeer dus altijd de grootst mogelijke fan te monteren in functie van de plaats die je ter beschikking hebt.
Volgens de verpakking verbruikt hij 12V, nu draait hij op 1200 RPM, maar gezien het van die speciale fans zijn; superstille is hij zelfs op deze snelheid snel. Maar inderdaad ik zal het eens wat lager zetten
De 12 V is <b>niet</b> het verbruik maar de werkspanning van de fan. Het verbruik komt overeen met de stroom die door de fan wordt opgenomen vermenigvuldigd met zijn werkspanning.
Ik weet helaas niet zo veel over elektriciteit
Dat is gelukkig ook geen vereiste om computers in elkaar de kunnen steken de dag van vandaag
Voor het geluid zijn grotere fans over het algemeen idd beter. Die kleintjes moeten veel te veel toeren doen om wat lucht verzet te krijgen en die maken veel lawaai. Die zijn extreem inefficient.
Voor de rest idd zorgen dat de lucht plaats heeft. Zeker die oude IDE kabels waren een ramp op dat vlak. De meesten monteerden die gewoon vlak achter de schijven en daarmee blokkeerden ze ineens alles. Kabels bundelen en opzij hangen helpt al veel.
Mijn pc is redelijk stil, het is er tegenwoordig zo koud in dat de fan van mijn voeding zelfs niet meer meedraait. Of misschien is die gewoon kapot 
Om historisch redenen zitten er 3 120mm fans vooraan in. Dat komt nog van toen ik veel schijven had steken maar momenteel is dat totaal overkill.
Maakt wel weinig lawaai maar het grootste nadeel is dat de filters veel werk hebben want die bak werkt nogal sterk als een stofzuiger