Laptop rond 700 euro

3 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van DickBrewer
Moderator
Punten: 1637

Beste collega's,

Ik ben even aan het rondneuzen op het internet met het oog op de aanschaf van een nieuwe laptop. Jaren terug heb ik nog veel geld betaald voor een laptop, maar ik merk nu dat de prijzen toch redelijk wat gezakt zijn. Daarom denk ik dat ik met een budget van ongeveer 700 euro wel iets moet vinden dat degelijk en betrouwbaar is.

Wat zoek ik precies? Een strakke, zakelijke laptop, die overwegend gebruikt wordt over office, statistiek (spss), afspelen van muziek en video. Gaming doe ik nauwelijks of nooit. Ik moet ook vermelden dat ik al jarenlang een linux-gebruiker ben. Hardware-support en functionaliteit zijn dus wel belangrijk. Voor het overige een voorkeur voor Intel ipv AMD.

Voorlopig heb ik dit al gevonden:

Citeer:
Toshiba Satellite C660-26X Azerty
Beknopte specificaties
Schermdiagonaal 15,6 inch
Processor Intel Core i5
Intern RAM-geheugen 8 GB
Opslagcapaciteit 750 GB
Type videokaart NVIDIA GeForce GT 315M

Uitgebreide informatie hier: http://www.laptopshop.be/product/150152/category-56498-laptops/toshiba-s...

Iemand ervaring met Toshiba?
Is de GT315M voldoende om occasioneel geluid en beeld mee af te spelen?

Ik heb ook al geprobeerd om een laptop samen te stellen bij Dell (het XPS-model), en kom ongeveer op een gelijkaardige prijs uit. Het werkgeheugen en de harde schijf is daar ook wel iets kleiner. In bijlage zit een pdf met de geselecteerde onderdelen.

Jullie raad is dus welkom. Weten jullie nog merken/modellen in dezelfde prijscategorie die ik moet bekijken. Wat is jullie indruk van mijn twee voorstellen?

groet,

DB

BijlageGrootte
dell.pdf99.89 KB
--

"The surest sign of intelligent life in the universe is that none of it has tried to contact us."

afbeelding van Scott
Beheerder
Punten: 1426

Vergeet ook vooral de resolutie van de schermen niet te vergelijken. De goedkoopste modellen van een reeks hebben meestal een lange resolutie (1366 x 768). De iets betere hebben 1600 x 900, wat voor mij eigenlijk toch wel het minimum is om comfortabel te kunnen werken.
Bijna allemaal widescreen tegenwoordig, spijtig genoeg.. Verder bij de keuze ook best opletten of je een glanzend scherm neemt of niet. De meeste thuisgebruiker modellen zijn glanzend omdat dat schoner zou zijn voor video, de meeste business reeksen gebruiken matte schermen omdat die minder last hebben van reflectie.

Ik zou ook eerder opteren voor een iets kleinere schijf op 7200rpm zoals in die dell. CPUs zijn al zoveel sneller geworden maar de harde schijven volgen niet echt - meer toeren helpt dan wel. Als je dan echt veel data wil meenemen kan je daar altijd nog een pocket drive voor kopen, daar krijg je typisch heel wat meer op voor minder geld.

Als je helemaal niets 3D doet; zal die grafische kaart niet direct een groot probleem zijn denk ik. Het is al een aparte ipv dedicated, dat is al vooruitgang. Maar voor de rest gaan de linux drivers er wsl toch niet veel nut uit kunnen halen :)

Wat me wel opvalt bij die toshiba; da zegt 100Mb wired. Wordt dat nog wel gemaakt? Zou dat geen gigabit moeten zijn?

--

"I have always wished that my computer would be as easy to use as my telephone. My wish has come true. I no longer know how to use my telephone." -- BS.

afbeelding van DickBrewer
Moderator
Punten: 1637

Ik werk momenteel op een scherm met maximumresolutie van 1200x800, dus het zou in ieder geval al een heuse verbetering zijn.

Die harde schijf heb ik ook al over nagedacht. 750gb is natuurlijk handig, maar daar ben je weinig mee als het verschrikkelijk traag werkt. Momenteel heb ik ook een 7200rpm zitten en dat scheelt toch een pak.

Scherm moet ik eens bekijken. Ik denk dat beide glanzend zijn.

In ieder geval al bedankt voor de tips en bedenkingen. Kan ik zeker iets mee aan!

--

"The surest sign of intelligent life in the universe is that none of it has tried to contact us."

afbeelding van misterD
Moderator
Punten: 2654

Je kan bv een Packard Bell laptop kopen in de Mediamarkt, er zit een i5 in met een nvidia GT kaart, ik heb die al zien staan voor +-500, je kan daarbij een SSD kopen van 120 of 240, als je dat optelt zit je ongeveer aan 700€ en heb je een zeer vlot systeem. De standaard hdd die erinzit van 500gb kan je in een enclosure steken en dan heb je extra opslagruimte

--

oude nickname: eclipx

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer