Hello,
Kzit zo me een vraagske, ze zeggen allemaal dat het mogelijk is om via een mac naar een gedeelde map te gaan van een vista of een windows pc in het algemeen.
Nu ik heb zitten zoeken hoe ik dat moet doen.
Je zou via systeemvoorkeuren --> delen --> de service "windows bestandsdeling" moeten kunnen aanvinken.
Raar maar waar, ma op mijn mac (osx 10.5 Leopard) zie ik die service niet staan...
Als ik dan verder zoek zou ik het BSD-subsysteem moeten installeren, maar vind dit niet op de bijgeleverde cd.
Ik weet eigenlijk niet of ik hier dit probleem kan aankaarten, maar je kan nooit weten of er hier ook een mac-fan is.
thx for helping!
Bjeenie
Heb nieuwe bevinding
Ik heb er een windows XP laptop ook eens bijgebracht en deze ziet de vista ook niet. en de vista ziet de xp ook niet.
Dus het moet iets anders zijn.
Alledrie hebben een draadloze verbinding.
nu ik heb alledrie eens de draadloze verbinding opgezegd en eens rechtstreeks aan de wireless router gehangen via een kabel uiteraard.
en voila we zijn 1 grote familie en goede vrienden. alledrie de systemen zien elkaar. extreem tof!
heb de settings van LAN-verbinding met de settings van wireless verbinding bekeken en ze zien er allebij hetzelfde uit (na de netwerkkaart uiteraard)
Dus er moet toch iets zijn dat anders moet ingesteld worden.
probleem is, ik weet niet wat...
In de router misschien? (het is een Linksys WAG300N)
kan iemand mij hierbij helpen?
thx
Ik praat enkel even over Vista - Xp en omgekeerd.
(van Mac heb ik geen kaas gegeten).
Kunnen de machines elkaar pingen?
Schakel even tijdelijk al je firewalls en virusscanners uit.
Kunnen de machines nu wel terug babbelen met elkaar?
dus ak ze wired in het netwerk plaats, (dus met kabeltje in router stop)
dan kunnen alledrie de laptops aan elkaar. (ook pingen naar elkaar)
maar als ik dan bij alledrie de kabel uittrek en dan op wireless begin dan kennen ze elkaar niet meer, vinden ze elkaar niet meer en babbelen (pingen) ze ook niet meer met elkaar.
dus adhv firewalls of virusscanners zal het niet liggen.
volgens mij is het een setting in de router. of gewoon een dikke grote bug in het volledige wireless verhaal...
enig idee?
greet T
Werkt het delen ook niet via \\IPADRES?
Zie ook http://www.wintips.be/tips/28-...werk-vista
en http://www.wintips.be/tips/27-...netwerk-xp
nee, dit is ook niet mogelijk...
ik heb op alledrie de laptops (vista xp en mac) een map gedeeld die voor iedereen en ook gast toegankelijk is.
en via \\IPADRES of \\COMPUTERNAAM krijg ik geen respons.
dus uiteraard ook niet via een ping opdracht.
ik heb al een tijdje gedacht dat het een wireless instelling is op mijn wireless router gateway (linksys WAG300N)
maar die mannen van linksys hebben mij al 2 keer afgewimpeld dat ik mijn settings voor file-sharing moet instellen.
maar ik zie daar zeker het nut ni van in want dat is allemaal goed ingesteld want met dezelfde 3 laptops kan ik MET DRAAD perfect naar elkaar gaan. Maar DRAADLOOS totaal niet.
snapte?
Mss es nieuwe firmware op router zetten. Kan veel helpen soms 
Welke encryptie gebruik je op de router? Wpa, Wep?
Wep raad ik zeker niet aan.
geen (ok tis ook geen goede aanrading, maar ik gebruik geen beveiliging... is da dan erg?)
Zeker da
Persoonlijk ervaar ik stabielere verbinding als:
1: SSID een unieke naam heeft
2: Een vrij kanaal geniet
3: Beveiligd is met WPA-Personal TKIP.
Groetjes
ga da iets uitmaken als ik da encrypteer? allé ga ik daarmee dan wel naar die laptops geraken?
allé gow...
ik heb volgende mogelijkheden blijkbaar:
WEP
PSK - personal
PSK2 - personal
PSK - enterprise
PSK2 - enterprise
en RADIUS (kenk ni mo bon)
welkeen moetk nemen?
PSK - personal is goed
Vergeet terwijl uw SSID niet in te stellen met een unieke naam, voorbeeld Bjeenie.
Let er ook op, als je voorbeeld Internet Security hebt, diene draadloze verbinding ook gezien wordt als betrouwbaar netwerk.
ja man, op da vlak ben ik ni thuis (encryptie nje)
ke ton de keuze, TKIP of AES
TKIP zeker?
Stond in feite al af te leiden in mijn vorige posten...
uiteraard, excuses hiervoor.
ik heb nu de ssid op "linksys2" gezet
en er een wachtwoordje opgezet, op de xp laptop heb ik ermee verbinding kunnen maken.
maar op mijne mac blijkbaar ni :s
khou je op de hoogte
hmmm kmerk da da ferm trager gaat als ik dat inschakel.
en mijn mac zijn connectie valt constant uit. lang leve den draad 
enig idee?
ok nu werkt da hier perfect.
alleen zien ze elkaar nog steeds niet.
in de wireless settings van mijn router zie ik deze dingen staan, mss moet dit anderS?
Radio Band : WIDE (40Mhz)
Wide channel: 3
Standard channel: 1 - 2.412Ghz
Wireless SSID broadcast: enable
?
ik heb het gevonden!!
in een linksys router is er blijkbaar een default functie AP ISOLATION dat default op enabled staat.
mannen toch mo mannen toch...
als je dat op disabled zet dan lukt het voor wireless laptops te spreken met elkaar.
dit is de uitleg van linksys via de helpknop (dat ik daar niet eerder naar keek)
AP Isolation creates a separate virtual network for your wireless network. When this feature is enabled, each of your wireless client will be in its own virtual network and will not be able to communicate with each other. You may want to enable this feature if you have many guests that frequent your wireless network. The default setting is Enabled.
thx for helping anyway!
Probeer toch es een nieuwe firmware ook:
http://www-be.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagena...
Groetjes
Oke , solved, nice job.
Leuke optie trouwens.. Als je ze kent