ik heb een bestaand 100Mb netwerk, met router switches en pc's
nu ga ik de hardware vervangen door Gbit router en switches.
ik heb ooit gelezen dat je dan de pluggen moet aanpassen in de bekabeling.
is dat zo of hoef ik alleen de straight kabels over te pluggen??
bvd
patrick
Je moet niet alleen je pluggen aanpassen maar misschien ook wel je bekabeling helemaal. Ik zou toch maar eens kijken of je kabels wel gigabit verkeer kunnen trekken. En kijk daarna ook maar eens je netwerkkaarten na of dat die ook 1 gigabit snelheden ondersteunen. Ik raad jou wel tenzeerste aan om UTP-kabels te nemen.
bedankt voor de reactie,
bekabeling is zeker goed, cat-5
pluggen zitten op de normale manier voor een 100mb netwerk
computers die nieuw zijn hebben onboard gigabitcontroller die rechtstreeks op de pci-e bus zit
zou dus een verbetering moeten opleveren, daar er geen limitatie van de pci bus is, zoals je ziet bij southbridge
mijn pluggen en bekabeling hebben alle 8 aders aangesloten.
mvg
Patrick
cat-5 zou kunnen werken, maar voor gigabit zou je eigelijk wel cat-5e of cat-6 moeten hebben.
cat-5 was oorspronkelijk voorzien voor snelheden tot 100mb, de cat-5e tot 1gb en de cat-6 1-10gb afhankelijk van de specificaties van de fabrikant en de plaatsingswijze (30cm van de stroomvoerende geleiders af), alternatief zou je kunnen kiezen voor FTP (ipv UTP), want deze is Full shildet (volledig afgeschermd, andere stoorvelden hebben geen invloed, meestal zijn cat-6 connectoren ook volledig afgeschermd). Cat-5 zal de 1gb zeker nooit halen, maar dat moet waarschijnlijk ook niet. Misschien kan je de huidige kabels eerst laten en testen, en de slechtste of belangrijkste vervangen.
Bedoel je niet Stp ipv Ftp?
FTP:Foil Shielded Twisted Pair. Waarbij Foil staat voor bladmetaal of folie, dus dubbel afgeschermde (100%) kabel.
Heel even opgezocht. Mooi idee maar alleen nuttig als hij het lan gaat aan leggen in een fabriek. En dan zou ik nog sneller zeggen van fiber-kabels te leggen dan die FTP.
Fiber kost veel meer geld en fiber switches nog veel meer. Fiber wordt vooral gebruikt voor de connecties tussen switches omdat ze veel langere afstand kunnen overbruggen dan gewone netwerk kabels.
Maar ik veronderstel dat het voor thuis of een klein netwerkje is, dan zijn gewone kabels meestal wel goed. Die zware kabels leggen doe je trouwens meestal toch niet zelf, dat is heel wat lastiger dan je zou denken en om zeker te zijn moet je ze toch uitmeten