Netwerk scannen Ubuntu

27 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker
Punten: 129

Hej

Ik heb m'n zus haar laptop is geformatteerd en 'k heb er Ubuntu opgezet omdat ze niet graag haar computer 'opkuist'.

Nu is m'n vraag, hoe kun je naar draadloze netwerken scannen?

Ik heb al SwScanner geïnstalleerd, maar van het moment dat hij wilt scannen geeft hij foutmeldingen.

Kan iemand me hierbij helpen??

Mvg

afbeelding van DickBrewer
Moderator
Punten: 1637

Waarom heb je een netwerkscanner nodig? In Ubuntu kun je automatisch het netwerk kiezen waar je verbinding mee wilt maken.

--

"The surest sign of intelligent life in the universe is that none of it has tried to contact us."

afbeelding van Destiser
Bezoeker
Punten: 562

Na de vorige Linux vs Windows discussie ben ik Linux Mint gaan verkennen. Het is gebaseerd op Ubuntu en het is relatief gebruiksvriendelijk. Draadloze netwerken detecteert hij automatisch (de gewone zichtbare netwerken dan toch) en je kan hem opnemen in je Windows-netwerk zonder veel moeite te moeten doen.

Dus bij deze raadt ik u aan om dees eens te proberen (als je graag probeert tenminste, zelf heb ik reeds enkele distro's 'getest', met name op gebruiksgemak dan omdat ik een windowsuser ben)

ivm je probleem: is je draadloze netwerkkaart geinstalleerd? Dat is in Linux soms niet echt duidelijk vind ik, het mist (of toch enkele distro's) een apparaatbeheer.

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

De netwerkkaart is in orde want ik kan op het internet via LAN kabel.
Ik heb ook is het wifi netwerk handmatig ingevoerd maar er gebeurt niets.

Kun je met Ubuntu (zonder apps) scannen naar netwerken?Zoja hoe?

Mvg

Moderator
Thieukeuh schreef:
De netwerkkaart is in orde want ik kan op het internet via LAN kabel.
Ik heb ook is het wifi netwerk handmatig ingevoerd maar er gebeurt niets.

Kun je met Ubuntu (zonder apps) scannen naar netwerken?Zoja hoe?

Mvg

Bij mij verschijnt het Netwerk-icoontje automatisch in de menubalk en hoef ik enkel het netwerk te kiezen (rechtsklikken, denk ik).
Anders eens kijken bij Systeem: Voorkeuren: Netwerkverbindingen en dan onder Draadloos.

--

"The surest sign of intelligent life in the universe is that none of it has tried to contact us."

afbeelding van Destiser
Bezoeker

uwe wired staat totaal los van uw wireless, dus het feit dat ge via kabel verbinding hebt sluit de mogelijkheid niet uit dat uw wifi-adapter (is dat de juiste benaming dan?) niet geinstalleerd is.

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

@ Dickbrewer
Dit is hetgeen dat ik al geprobeerd heb maar niet lukt. Er staat bij draadloos géén verbinding en als ik er 1 toevoeg wordt deze niet gebruikt.

@ Destiser
Waar kun je dan je 'apparaatbeheer zien, dit vind ik aan geen kanten :P

Mvg

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

Ik heb is in m'n cmd $sudo lshw getypt en daaruit kwam niets van mijn wifi hardware.

Dus waarschijnlijk ligt het aan de driver.

Maar hoe kan ik deze installeren? Ik heb wel een cd maar gaat deze wel op Linux?

mvg

afbeelding van Destiser
Bezoeker
Thieukeuh schreef:
@ Destiser
Waar kun je dan je 'apparaatbeheer zien, dit vind ik aan geen kanten :P

Mvg

da's net mijn punt da'k zeg, linux mist precies een apparaatbeheer (want ik weet em ook nie zijn, ben geen linux-freak)

Als je weet welke draadloze adapter da je hebt (merk + type) kun je altijd eens kijken op de website van de fabrikant, of eens googlen. Probeer alvast ook je cd, je weet nooit dat er een linux driver opstaat.

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

Bon ik heb eens gekeken op de website van Medion, maar die zijn nogal Windows minded.

Die cd, hetzelfde liedje: ook geen Linux driver.

De driver die ik nodig heb is: Winbond Electronics Corp W89C33D 802.11 a/b/g
(mocht iemand deze tegenkomen.)

mvg

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker
Destiser schreef:

da's net mijn punt da'k zeg, linux mist precies een apparaatbeheer (want ik weet em ook nie zijn, ben geen linux-freak)

Ik denk dat ik het gevonden heb,

in je terminal typ je: lspci -v
En dan krijg je een overzicht ;)

mvg

afbeelding van Destiser
Bezoeker

voor het ogenblik kan ik enkel zeggen: je bent niet alleen -> http://ubuntuforums.org/showth...p?t=463195

Edit: ik hoop dat jouw duits iets beter is dan het mijne: http://forum.ubuntuusers.de/topic/keine-verbindung-ueber-wlan-zum-router...

scroll naar beneden en download alvast het bestand daar even, misschien dat die nuttig is.

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker
Destiser schreef:
voor het ogenblik kan ik enkel zeggen: je bent niet alleen -> http://ubuntuforums.org/showth...p?t=463195

Had ik ook al gelezen...

Ziet ernaaruit dat ik terug naar Windows zal moeten gaan! 'zucht'

Moderator
Thieukeuh schreef:
Destiser schreef:

Had ik ook al gelezen...

Ziet ernaaruit dat ik terug naar Windows zal moeten gaan! 'zucht'

Als je in de toekomst nog een nieuwe laptop koopt, best gaan voor een merk met bekende WLAN-hardware (Intel, Asus, ...). Die merken werken altijd out-of-the-box.

--

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker
Destiser schreef:

Edit: ik hoop dat jouw duits iets beter is dan het mijne: http://forum.ubuntuusers.de/topic/keine-verbindung-ueber-wlan-zum-router...

scroll naar beneden en download alvast het bestand daar even, misschien dat die nuttig is.

Ja dat ziet er idd goed uit. maar hoe installeer je zo'n tar.gz filetje?

mvg

Moderator
Thieukeuh schreef:
Destiser schreef:

Ja dat ziet er idd goed uit. maar hoe installeer je zo'n tar.gz filetje?

mvg

Gewoon Google raadplegen voor zo'n kleinigheden. Voor Linux is het Internet rijk gedocumenteerd aan voorbeelden!

https://help.ubuntu.com/commun...gEasyHowTo
http://ubuntuforums.org/showth...p?t=246092
http://www.ubuntugeek.com/how-...buntu.html
http://www.linuxforums.org/forum/ubuntu-help/101121-how-install-tar-gz-f...

De een is al iets makkelijker uitgelegd dan de andere...maar ik denk dat de "general picture" snel duidelijk wordt.

Veel succes en mocht je vragen hebben, stel ze gerust (vermeld zeker welke stappen je al hebt gevolgd)!

--

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

Bedankt!

Ik heb de map uitgepakt MAAR, nu zie ik dat dit bedoelt is voor windows xp maar kan xp zulke mappen uitpakken want ik versta er niets meer van...

naam: (NetW33_WinXPmod.inf en W33ND.sys)

mvg

Moderator
Thieukeuh schreef:
Bedankt!

Ik heb de map uitgepakt MAAR, nu zie ik dat dit bedoelt is voor windows xp maar kan xp zulke mappen uitpakken want ik versta er niets meer van...

naam: (NetW33_WinXPmod.inf en W33ND.sys)

mvg

Je moet waarschijnlijk gebruik maken van ndiswrapper...daarmee kun je Windows-drivers gebruiken in Linux. :)
Dat staat ook vermeld op die Duitstalige website.

--

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

Thx!

Ik heb de stappen eens gevolgd vanop de site: https://wiki.ubuntu.com/NlWifi...diswrapper

waar ik nu aan stap 2.3.1 zit.

Maar deze stap gaat niet, hij geeft aan dat hij de map niet vindt

(sudo ndiswrapper -i drivers/NetW33.inf
couldn't open drivers/NetW33.inf: Bestand of map bestaat niet at /usr/sbin/ndiswrapper-1.9 line 219.)

Maar de driver staat wél in een map die drivers heet op m'n bureaubad!

Pfff 't begint nu wel m'n voeten uit te hangen ze --'

Mvg

Moderator

Heb je aangegeven dat die map drivers op jouw bureaublad staat?

--

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker
DickBrewer schreef:

hoe bedoel je?

wat is dan de URL ?

Mvg

Moderator
Thieukeuh schreef:
DickBrewer schreef:

hoe bedoel je?

wat is dan de URL ?

Mvg

Hoe kan uw besturingssysteem weten waar die map drivers staat, als je dat zelf niet aangeeft?
Volledige pad is waarschijnlijk: /home/uwnaam/bureaublad/drivers/NetW33.inf?

Ik lees op die website ook iets over een grafische interface...mocht dat misschien makkelijker zijn.

--

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker
DickBrewer schreef:

Ik lees op die website ook iets over een grafische interface...mocht dat misschien makkelijker zijn.

Ja deze heb ik ook al gelezen maar deze blijft hangen als ik de .inf aanklik :s

Thx voor de URL bij Linux zie ik deze nooit staan ;)

Mvg

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

Bon die URL werkt ook al niet 'zucht'

hoe kan je bij Linux kant en klaar deze URL zien, bij Windows staat deze gewoon bovenaan in een balkje...

Mvg

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

Opeens zie ik mijn wifi netwerk staan na de laptop eens aan en uit te zetten!
Maar hij kan niet verbinden, wanneer ik probeer te verbinden geeft hij foutmelding dat hij weer offline is.

suggesties??

Mvg

Moderator
Thieukeuh schreef:
Bon die URL werkt ook al niet 'zucht'

hoe kan je bij Linux kant en klaar deze URL zien, bij Windows staat deze gewoon bovenaan in een balkje...

Mvg

In Linux heeft elk venster normaal een adresbalk. Anders eens op zoek gaan naar map of vensterinstellingen.
Als het trouwens te veel werk is om het werkend te krijgen, waarom proberen? Ofwel doorbijten, of wel bij het bekende blijven...your choice. :)

--

afbeelding van Thieukeuh
Bezoeker

Om eerlijk te zijn ben ik het kotsbeu!
't Ziet er naaruit dat ik terug naar Windows zal gaan...

Het is wel de laatste keer dat ik iets van Medion koop!

Thx voor alle hulp!

Mvg

Moderator
Thieukeuh schreef:
Om eerlijk te zijn ben ik het kotsbeu!
't Ziet er naaruit dat ik terug naar Windows zal gaan...

Het is wel de laatste keer dat ik iets van Medion koop!

Thx voor alle hulp!

Mvg

Volgende keer nadenken over je aankoop, enige boodschap die ik kan meegeven.
Dat heb ik ook gedaan met mijn laatste laptop en hier werkt alles out of the box.

Windows 7 belooft een verbetering te zijn...dus het hoeft nog niet allemaal slecht nieuws te zijn.

--

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer