Pc wil niet meer (goed) opstarten na het installeren van (geslipstreamde) Service Pack 2

18 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van rutje1
Bezoeker
Punten: 17

Hey,

Hallo,

Wie kan mij helpen met mijn opstartprobleem met SP2.
Het is het volgende:

Ik heb een oudere computer (klik hier) .
Op deze computer heb ik Windows XP opnieuw geinstalleerd. Dit is succesvol gelukt tot ik ging beginnen met het updaten.
Bij de update van Sp2 kwam het probleem. De pc blijft dan hangen op het laadscherm met het blauwe laadbalkje.
Het probleem is weer weg als ik SP2 verwijder, maar dit toch wel vereist voor de veiligheid van de pc.
Tevens heb ik nu een geslipstreamde versie van XP erop staan dus kan ik hem sinds kort niet meer verwijderen.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Ik heb het volgende al een keer geprobeerd:

* Memtest = geen fouten gevonden
* Slipstream = geen oplossing
* Auto updater = geen oplossing
* Windows XP herinstallatie zonder extra hardware = geen verschil
* Log bestanden gecontroleer = geen fouten gevonden
* Apparaatbeheer gecontroleerd = geen speciale gegevens
* Windows XP Repair = geen oplossing
* Update bios/overige sofware updates fabrikant = geen biosupdate of andere updates van de fabrikant beschikbaar.
* Opstartbestanden gecontroleerd = geen overbodige bestanden/programma's
* Extra geheugen van 128 naar 256 mb = beter geschikt maar geen oplossing
* Extra HDD van 20 gig = geen oplossing, wel gemak
* Virituele geheugen uitgebreid = geen verschil opgemerkt
* Software = kan geen fout zijn omdat het probleem zich al voordeed voordat er software was geinstalleerd
.....

Wie weet wat ik nog kan doen?
Alvast bedankt voor de reacties

Ik heb dit probleem al op meerdere forums besproken maar nog geen oplossing. Hopelijk hier meer geluk :D

(P.S. De installatie van sp2 is dus wel gelukt, maar nadat ik het geinstalleerd heb doet de computer moeilijk met opstarten. Het is nu geslipstreamd dus ik kan sp2 (helaas) niet meer verwijderen )

afbeelding van Weazle
Beheerder
Punten: 10099
Citeer:
Het is nu geslipstreamd dus ik kan sp2 (helaas) niet meer verwijderen

Dat is juist.

Citeer:

Jammer genoeg kom ik hier niet op de juiste pagina terrecht.
Kan je misschien toch zo de info van je computer nog eens doorgeven.

Kan je wel/niet in veilige modus opstarten?

groeten,

Weazle

--

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

afbeelding van rutje1
Bezoeker

Ik kan wel in veilige modus opstarten. Ook start de PC op een andere manier op:

1. De pc aanzetten >> loopt vast dus Stroom eraf
2. Je krijgt de melding: verkeerd afgesloten, wat wil je doen?
Al kies ik dan voor windows opstarten met laats bekende juiste configuratie doet hij het weer.
4. Soms al kies ik windows normaal opstarten doet hij het ook

!! Maar !! Dit is dus heel lastig met programma's installeren en bestanden opslaan omdat soms (bv xp updates) weer opnieuw geinstalleerd moeten worden en je het wel 5x over moet doen. xD

Hier een link. De directe link werkt NIET dus klik op dit forum wel op de link waar staat "klik hier" voor oudere computerhttp://gathering.tweakers.net/...e/27005932

Excuses voor dit moeilijke gedoe.

afbeelding van rutje1
Bezoeker

Hier een link. De directe link werkt NIET dus klik op dit forum wel op de link waar staat "klik hier" voor oudere computerhttp://gathering.tweakers.net/...e/27005932

Excuses voor dit moeilijke gedoe.

afbeelding van Weazle
Beheerder
Citeer:
Ik kan wel in veilige modus opstarten

Kan je altijd in veilige modus starten? Of was het gewoon een lucky shot?

Wanneer je in Veilige modus bent, doe dan eens hetvolgende:

Citeer:
klikt u op Start, klikt u op Uitvoeren, typt u msconfig in het vak Openen en klikt u op OK
Citeer:
Open het tabblad Algemeen en schakel het keuzerondje Diagnostisch opstarten: alleen elementaire stuurprogramma's en services in het geheugen laden in. Wanneer u deze optie gebruikt, worden stuurprogramma's en software interactief geladen wanneer u de computer opnieuw opstart.

Lees zeker deze opmerking:

Citeer:
OpmerkingWanneer u deze methode gebruikt, worden Microsoft-services, bijvoorbeeld voor netwerken, Plug en Play, logboekregistratie en foutrapportage, tijdelijk uitgeschakeld. Bovendien worden alle herstelpunten voor het hulpprogramma Systeemherstel permanent verwijderd. Gebruik deze methode niet als u de herstelpunten voor Systeemherstel wilt bewaren of als u een Microsoft-service wilt gebruiken om het systeem te testen

Bron van heel die bazaar ;) http://support.microsoft.com/kb/310560

Tot dusver stap 1.
Werkt dit al wel/niet?

Wanneer dit werkt, gaan we eens in Boot.ini tabblad de /noguiboot , /bootlog en /Sos proberen

Citeer:
/NOGUIBOOT - This option tells Windows XP to not use the splash screen at startup. It is mainly useful in conjunction with other boot options; by itself it means the screen will just be blank until you get to the login screen.
Citeer:
/BOOTLOG - This option tells Windows XP to log everything it does during the boot process to the c:\windows\ntbtlog.txt file. This can be useful for diagnosing startup problems by seeing exactly where the boot process is hanging
Citeer:
/SOS - This option tells Windows XP to display the drivers it is loading as it loads them. It also forces Windows XP to check the file system during boot for problems.

Bron info.

groeten,

Weazle

--

afbeelding van rutje1
Bezoeker

Ik heb het bovenstaande uitgevoerd.
Het probleem zoals ik altijd heb is nog steeds hetzelfde. De eerste keer start hij niet goed op. De 2e keer via het foutmeldingsscherm van verkeerd afgesloten lukt het wel. Dus ook op die wijze van diagnostisch starten werkt het niet. Ik weet niet of hier iets uit af te leiden valt. Hopelijk krijg ik weer zo snel reactie als hiervoor. Alvast thnx!

afbeelding van rutje1
Bezoeker

Nog even voor de duidelijkheid uitleg van het probleem.

1. Start de pc op >> blijft hangen tijdens het laden

rutje1

2. Schakel de pc uit door de knop in te drukken (ong.5 sec)
Wanneer de pc uitstaat gaan we opnieuw beginnen.
3. Start de pc opnieuw op >> Krijgt dan foutmelding

rutje1

Wanneer ik nu kies voor juist bekende laatste configuratie start hij wel goed op, en wanneer ik kies voor windows xp normaal opstarten doet hij het meestal ook.

Hopelijk is mijn probleem zo duidelijker en is het makkelijker om mij te helpen.

afbeelding van Mibe
Beheerder
Punten: 9718

Kan je eventueel es raid controller uitschakelen in bios? ik denk iets in die richting. Laad ook es Bios defaults als test.

Groetjes

--

Great to help, great to be helped

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

afbeelding van rutje1
Bezoeker

zou u meer kunnen uitleggen waar ik dat kan uitschakelen?

afbeelding van Mibe
Beheerder

In de bios kan het zijn dat je eerst es de bios default moet laden.

Open bios tijdens opstarten pc door op Del, F1, F2 of F10 te drukken, dit naargelang de pc

--

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

afbeelding van misterD
Moderator
Punten: 2654
rutje1 schreef:
zou u meer kunnen uitleggen waar ik dat kan uitschakelen?

Zoek eens in het boekje van het moederbord/pc

--

oude nickname: eclipx

afbeelding van rutje1
Bezoeker

Helaas heb ik geen boekje van de pc en kom ik met google ook al niet veel verder :(
Zou iemand van u mij kunnen uitleggen hoe ik dit het beste stap voor stap kan uitvoeren. Door f8 te drukken kom ik in de bios.

afbeelding van Pcfreakske2000
Bezoeker
Punten: 255
rutje1 schreef:
Hey,

Hallo,

Wie kan mij helpen met mijn opstartprobleem met SP2.
Het is het volgende:

Op deze computer heb ik Windows XP opnieuw geinstalleerd. Dit is succesvol gelukt tot ik ging beginnen met het updaten.
Bij de update van Sp2 kwam het probleem. De pc blijft dan hangen op het laadscherm met het blauwe laadbalkje.
Het probleem is weer weg als ik SP2 verwijder, maar dit toch wel vereist voor de veiligheid van de pc.
Tevens heb ik nu een geslipstreamde versie van XP erop staan dus kan ik hem sinds kort niet meer verwijderen.
Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Ik heb het volgende al een keer geprobeerd:

* Memtest = geen fouten gevonden
* Slipstream = geen oplossing
* Auto updater = geen oplossing
* Windows XP herinstallatie zonder extra hardware = geen verschil
* Log bestanden gecontroleer = geen fouten gevonden
* Apparaatbeheer gecontroleerd = geen speciale gegevens
* Windows XP Repair = geen oplossing
* Update bios/overige sofware updates fabrikant = geen biosupdate of andere updates van de fabrikant beschikbaar.
* Opstartbestanden gecontroleerd = geen overbodige bestanden/programma's
* Extra geheugen van 128 naar 256 mb = beter geschikt maar geen oplossing
* Extra HDD van 20 gig = geen oplossing, wel gemak
* Virituele geheugen uitgebreid = geen verschil opgemerkt
* Software = kan geen fout zijn omdat het probleem zich al voordeed voordat er software was geinstalleerd
.....

Wie weet wat ik nog kan doen?
Alvast bedankt voor de reacties

Ik heb dit probleem al op meerdere forums besproken maar nog geen oplossing. Hopelijk hier meer geluk :D

(P.S. De installatie van sp2 is dus wel gelukt, maar nadat ik het geinstalleerd heb doet de computer moeilijk met opstarten. Het is nu geslipstreamd dus ik kan sp2 (helaas) niet meer verwijderen )

@rutje1 : Gebruik je wel een legale versie van Windows XP SP2 ?
Illegale versies zullen niet werken , vermoed ik.

Ik heb op Google de systeemvereisten voor Windows XP Home Edition SP2 gevonden :

http://www.microsoft.com/nethe...isten.aspx

Misschien voldoet de pc niet aan deze vereisten. Omdat je zegt dat het om een "oudere" pc gaat.

--

Groetjes ,

Pcfreakske2000

afbeelding van Weazle
Beheerder
Citeer:
Helaas heb ik geen boekje van de pc en kom ik met google ook al niet veel verder
Zou iemand van u mij kunnen uitleggen hoe ik dit het beste stap voor stap kan uitvoeren. Door f8 te drukken kom ik in de bios

Download anders eens het programma Aida(deze link), daarmee kan je veel info van je computer terugvinden :)

groeten,

Weazle

--

afbeelding van rutje1
Bezoeker
Citeer:
@rutje1 : Gebruik je wel een legale versie van Windows XP SP2 ?
Illegale versies zullen niet werken , vermoed ik.

Ik heb op Google de systeemvereisten voor Windows XP Home Edition SP2 gevonden :

http://www.microsoft.com/nethe...isten.aspx

Misschien voldoet de pc niet aan deze vereisten. Omdat je zegt dat het om een "oudere" pc gaat.

Alles legaal en de pc heeft alle systeemvereisten voor windows XP

------

Citeer:
Download anders eens het programma Aida(deze link), daarmee kan je veel info van je computer terugvinden

groeten,

Weazle

ik heb aida al een keer eerder op mn pc gehad. Niet zo nuttig helaas.

-------

In de tussentijd dat ik hier Niet heb gereageerd heb ik windows XP helemaal opnieuw geinstalleerd en ondertussen weer geactiveerd.

Het is een HELE schone installatie; nog geen programma geinstalleerd. Verder op de normale stand goed geformateerd en xp draait nu weer. Maar dit komt alleen omdat windows Service Pack 2 er nog niet opstaat.

Dus omdat het nog niet erop staat loopt alles nog goed. Heb al 1x geprobeerd sp2 te installeren maar kreeg gelijk na de installatie (dus dat is wel allemaal afgerond) weer het probleem.

Het installeren lukt, en het blauwe config scherm komt ook gewoon na de installatie op. Alleen als ik dan de pc afsluit, en de volgende dag weer denk om hem op te starten blijft hij hangen bij het 1plaatje (zie paar posts hierboven).

Heb ondertussen ook 1 update gedownload (gewoon gezocht op microsoft.com, nog geen auto updates) en die zou problemen moeten voorkomen als je het voor de installatie installeerde. Maar dat had geen nut, hij liep nog steeds vast.

Ondertussen heb ik SP2 maar weer verwijdered.

Heeft iemand nog updates gevonden (microsoft.com) die problemen zouden kunne oplossen/voorkomen??
Andere ideeen die ik kan uitvoeren?

Zonder SP2 loopt alles nu perfect, maar ik mis het nu wel omdat ik geen xp firewall heb en gewoon alles anders is zoals bestanden downloaden, het veiliger is door updates enz. Daarom wil ik SP2 graag wel installeren, wat nu niet werkt. Ook word alleen SP1 niet meer ondersteunt. xD

Graag wat hulp!!

afbeelding van Weazle
Beheerder

Het is een interessant probleem maar niet gemakkelijk om op te lossen.
De enige manier dat ik ken, is hier veel tijd en test werk insteken.

Persoonlijk zou ik een Ghost maken van het systeem en indien mogelijk update per update installeren(dus niet gehele service pack).
En hopen dat je de dader kan terugvinden.

Maar zoals vermeld; dat is een geduldig jobke.

Succes,

Weazle

--

afbeelding van Mibe
Beheerder

Ik denk mss aan drivers van de schijfcontroller, er zijn al meer problemen rond geweest. Kan je eventueel de drivers installeren van uw cd die meegeleverd was? Intel had ook da probleem met zijn IDE controller

--

afbeelding van rutje1
Bezoeker

Ik installeer al update voor update, maar het komt egt precies na de installatie van SP2

afbeelding van Weazle
Beheerder
rutje1 schreef:
Ik installeer al update voor update, maar het komt egt precies na de installatie van SP2

Ik ben akkoord, maar Sp2 is normaal toch een verzameling van updates.
Vandaar men reply ;)

--

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer