Probllem met opstarten

27 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van trieske
Bezoeker
Punten: 21

Hallo,
Allereerst even bekennen dat ik totaal niks van computers ken.
Dan nu het probleem:
Mijn dochter haar pc start niet op; als ze de pc opzet krijgt ze wel dat zwarte scherm met witte letters maar verder gebeurt er niks.
Ik heb al geprobeert om de installatie cd rom windows xp in te steken maar er gebeurt dan ook niks.
Het laatste wat ze gedaan heeft is een programma van samsung verwijdert, de pc ging toen heropstarten maar dat ging dus niet meer.
Weet iemand raad? Alvast bedankt

afbeelding van Mibe
Beheerder
Punten: 9718
Citeer:
Mijn dochter haar pc start niet op; als ze de pc opzet krijgt ze wel dat zwarte scherm met witte letters maar verder gebeurt er niks.

Belangrijkste ontbreekt. De tekst die verschijnt.

Gr mike

--

Great to help, great to be helped

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

afbeelding van trieske
Bezoeker

Is er een manier om dat iets langer te bekijken want op 2 seconden heb ik dat allemaal niet gelezen.

afbeelding van Mibe
Beheerder

Op pause drukken terwijl het erop staat ;)

--

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

afbeelding van .marvin.
Bezoeker
Punten: 406

jah we moeten wel weten waar je het over hebt he ;) meer info is meer hulp! wat staat er precies?

--

~~Specs~~

Nvidia GeForce 7300GT
2047 MB RAM
Intel(R) Pentium(R) Dual CPU E2140 @ 1,60GHz
Windows Vista Home Premium
32 Bits Besturingssysteem

afbeelding van Mibe
Beheerder
.marvin. schreef:
jah we moeten wel weten waar je het over hebt he ;) meer info is meer hulp! wat staat er precies?

Een herhaling is overbodig ;)

--

afbeelding van Yannou
Bezoeker
Punten: 1301

Even redeneren:

trieske schreef:
Het laatste wat ze gedaan heeft is een programma van samsung verwijdert

Vermits rebooten noodzakelijk was ging het dus zeer waarschijnlijk om een device driver, Samsung kennende een schijfstation. Ik vermoed dat bij de deïnstallatie op één of andere manier met de bootvolgorde van de schijven is geknoeid waardoor je pc het Windows XP station niet meer kan vinden (wat dus verklaart waarom er na de bootfase niets meer gebeurt en ook geen fouten van Windows zoals BSOD krijgt).
Krijg je iets van deze vorm misschien?

afbeelding van trieske
Bezoeker

Neen toch niet, het hele zwarte veld staat vol met tekst net zoals altijd als je de pc opstart. Maar verder gebeurt er dus niets meer.
Een vriend van haar zei dat mogelijk de videokaart stuk is. Krijg je dan dit?

afbeelding van Weazle
Beheerder
Punten: 10099

Indien de videokaart kapot is, dan krijg je geen beeld.

Het lijkt me verstandig, zoals Mibe reeds aangaf, te wachten op de exacte foutmelding.

--

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Ja maar Trieske, wat staat er dan WEL op het scherm als je zegt "maar verder gebeurt er dus niets meer"? Er moet toch IETS te zien zijn al was het maar een foutnummer of een knipperende cursor ofzo.
Kan je eventueel een foto maken van het scherm en die posten?

afbeelding van trieske
Bezoeker

Foto is gemaakt en hoe kan ik die nu posten want kopiëren en plakken lukt niet.

afbeelding van Mibe
Beheerder

post op www.imageshack.us en zet de onderste link (direct link to image) hier op.

--

afbeelding van trieske
Bezoeker
afbeelding van Mibe
Beheerder

Daar is niets mis mee... Blijft hij daar hangen?

Koppel ALLE usb apparaten es los.

--

afbeelding van trieske
Bezoeker

we hebben alles afgekoppeld. alleen het scherm zelf stak nog in.
na dat zwarte scherm een piep maar verder komt er niets.
Buiten een muis en toetsenbord hangt er niks aan de computer

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Blijkbaar heb je toch niet alle USB hardware afgekoppeld want zoals onderaan je screenshot blijkt vindt ie er nog 2 en blijft zelfs bij het zoeken naar de derde hangen... Kan je -- louter ter controle -- die apparaten ook eens afkoppelen (waarschijnlijk gaat het om interne geheugenkaartlezers ofzo). Probeer dan opnieuw op te starten en kijk of hij nog steeds 2 Generic Storage Devices vindt.

afbeelding van trieske
Bezoeker

na het loskoppelen van de interne kaartlezer krijg ik dus het beeld zoals op de foto van yannou hierboven

afbeelding van nasar
Bezoeker
Punten: 80

Heb je daar Externe HD's aanhangen? of binnen 2 interne harde schijven? Dan kan het misschien zijn dat er een fout zit op de schijf waar Windows/ Samsung is geïnstaleerd, deïnstaleerd.

--

Life goes on

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Ok dan weten we dus waaraan het ligt hé: die geheugenkaartlezer.
Probeer nu eens de HDD met je windows XP installatie erop aan te koppelen aan de primaire master en dan opnieuw op te starten. Geraak je nu terug in Windows?

afbeelding van trieske
Bezoeker

HDD, primaire master?
Graag wat meer uitleg want sorry maar dit is echt chinees voor mij hoor.

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Sorry, was idd even te snel ;)
Op het moederbord zitten normaal gezien 3 sleuven met pinnetjes waar je die brede kabelbanden kan insteken: 2 brede (voor harde schijven = HDD, CD-ROM enz) en één smalle voor diskettestations.
De bedoeling is dus om de harde schijf waar windows op staat te verbinden met de eerste van die 2 harde schijf sleuven (IDE-1 genaamd) d.m.v zo een brede kabel. Als de pc maar één harde schijf heeft is die trouwens by default meestal met IDE-1 verbonden. Voor meer info:
http://www.pcwereld.be/blog/ec...-je-een-pc
Als je dat gedaan hebt zou de pc normaal gezien automatisch die harde schijf moeten detecteren, en opstarten in windows (dat er veronderstel ik nog steeds op geïnstalleerd staat).
Als er nog iets niet duidelijk is vraag het dan gerust!

afbeelding van trieske
Bezoeker

Jullie zijn allemaal hartelijk bedankt maar het lukt me niet.
Ik zal de pc maar naar een pc-dokter doen denk ik.
Greetz

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Maar allé Trieske, je bent er nu bijna! We weten wat het probleem veroorzaakte (die usb-kaartlezer) en het is verholpen (de kaartlezer is afgekoppeld). Het enige wat je nu nog hoeft te doen is terug alles aansluiten (behalve die kaartlezer uiteraard) en eventueel Windows recoveren!

afbeelding van trieske
Bezoeker

even samenvatten : in de interne kaartlezer zit een brede platte band en een fiche met 1 rode, 2 zwarte en 1gele kabel. Deze zijn uitgetrokken. Na het screenshot komt de tekst " Reboot and select proper Boot device or insert Boot media in selected Boot device and press a key" Als ik op een toets druk blijft deze tekst zich telkens herhalen zonder enige verandering.
Ik heb ook geprobeerd om de windows XP instalatie cd te laten lopen maar ook hier geen reactie. Heb ik dit goed gedaan of ben ik iets vergeten?

afbeelding van Weazle
Beheerder
Punten: 10099

Hoi,

Ik heb niet het gehele verhaal gevolgd. MAar even een korte reactie.
Het apparaat met de brede platte fiche + Stroomkabel, is de harde schijf.

Deze mogen dus aangesloten blijven want anders .. .krijg je foutmelding die je nu krijgt :)
No worries ;)

Waar Yannick het vermoedelijk over heeft, is hetvolgende apparaat:

En die heeft maar één fichke op het moederbord:

Dus best even het kabeltje volgen + afkoppelen.

Bemerking:
Wanneer je in de computer werkt, is het belangrijk dat

• De computer uitstaat
  • De stroomkabel ontkoppelt is
  • je niet statisch geladen bent(je kan je ontladen door bijv de verwarming even vast te nemen)

groeten,

Weazle

--

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Die kaartlezer is idd. perfect afgekoppeld (platte band = data verbinding, rode kabel = 5V, gele kabel = 12V en zwarte = GND).
De reden waarom hij geen boot devices kan vinden kan verschillende oorzaken hebben:
- harde schijf of CD-station krijgt geen voeding. Controleer dat er wel een stroomkabel (witte connector met rode, gele en 2 zwarte draden) van de voeding met elke harde schijf of CD-station verbonden is.
- data kabel is niet goed verbonden. Controleer of elke harde schijf en CD-station een aansluiting heeft op de "platte" kabel en dat die kabel aan de andere zijde in het moederbord is ingeplugd.
- er wordt niet expliciet gezocht naar een boot device. Druk tijdens het opstarten F2 (Setup) om in je bios configuratie menu te gaan. Daar zou iets te vinden moeten zijn in de zin van "Boot Device Priority", "Boot Settings" of iets dergelijks (dit verschilt van bios tot bios).
Pas dan de volgorde aan zodat er eerst geprobeerd wordt om van CD-ROM's te booten, en daarna harde schijven. Bijvoorbeeld:

Als je dan de Windows XP CD in het CD-ROM station steekt en opnieuw opstart zou je zoiets moeten krijgen:

Op die manier kun je dus vanaf de Windows XP CD starten. Doe je niets dan verdwijnt deze melding na enkele seconden en wordt geprobeerd om op te starten van het volgende device in het lijstje (in mijn voorbeeld hierboven de harde schijf dus).

afbeelding van trieske
Bezoeker

oke, ik heb in het menu de Boot settings gevonden maar... daar staat helemaal niks onder zoals hierboven beschreven( 1st , 2nd enz ) een blanco blad dus.

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Spijtig genoeg verschilt de interface van bios tot bios dus ik kan je hierbij geen exacte instructies geven. Het moet er in ieder geval wel ergens tussen staan, want de boot volgorde is zowat het meest fundamentele (na de klok misschien) dat je in een bios kan instellen...
Het gemakkelijkste is denk ik gewoon eens door alle menu's en submenu's te lopen en te kijken of je niets tegen komt in de zin van Boot Priority, Boot Devices of iets dergelijks. In bepaalde systemen wordt de boot volgorde soms ook als een Advanced Setting beschouwd, dus misschien heb je meer geluk onder de Advanced sectie.

Bij mij ziet het er zo uit:

Dit systeem biedt ook de mogelijkheid om onder floppy's, hdd's en cd-stations onderling nog eens een volgorde in te stellen, maar het belangrijkste is de volgorde die je activeert door de eerste optie (Boot Device Priority) te selecteren. Maar nogmaals, bij jou ziet het er waarschijnlijk verschillend uit.

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer