pc met onbekend wachtwoord formatteren

4 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van talleke
Bezoeker
Punten: 11

heb een pc gekocht van een faillissement , er staat een wachtwoord op dat niet bekend is , kan hem wel opstarten en op internet mee gaan, maar voor de rest is alles geblokkeerd , ik wil hem formatteren met de cd van windows maar dit lukt ook niet daar ik dan een kadertje krijg dat ik niet de beheerder ben van de pc en een wachtwoord dien in te geven .

gelieve niet al te moeilijk uit te leggen ik ben een zeer grote leek in deze dingen maar wil het wel proberen .
alvast bedankt

afbeelding van Mibe
Beheerder
Punten: 9718

Ge moet de computer opstarten vanop de cd.
Daarom moet in de bios de opstart op CD staan.

Meer info

Citeer:
BIOS INSTELLEN:

Deze legt uit hoe op te starten vanuit de cdrom van 2000/XP.

Vooraleerst moeten we het systeem voorzien die toelaat om op te starten vanop de cd alvorens die opstart van de harde schijf. Dit wordt in de bios ingesteld.
De meeste zijn ingesteld om op te starten vanop Floppy, harde schijf en dan pas de cd-rom. Dit zal niet werken.

LET OP: Soms komt een melding bij het opstarten zoals PRESS F8 (of F9) for Bootmenu of F2: SETUP F9: BOOTDEVICE, ... Soms kan de ESC toets er ook voor dienen. Meestal komt dit er paar seconden op, en moet dus ook op dit moment ingedrukt worden. Na de POST (bios scherm) komt dan een mogelijkheid om uw opstartstation te kiezen. Soms komt er Cd-rom, maar soms ook de type van de cd-rom drive (LG XXX, of HITACHI...)

Druk op DEL of F2 of F10 om in de bios te komen. (F10 is meestal bij Compaq)
F2 is meest te gebruiken bij Packard Bell of Intel moederborden. Probeer verschillende als het niet meteen werkt.

Eens in de bios zullen we zoeken naar de manier waarop het instelbaar is.
Het zou uiteraard eenvoudig zijn als iedere bios hetzelfde zou zijn, niet dus ;)

In sommige gevallen zoeken we naar Advanced settings (onder standard settings) (oudere bios) en zien we daar 1 setting met Boot Sequence of Boot order: A-C-Cdrom of in die aard. Dit moeten we wijzigen zodat de Cd-rom voor de C komt.
C kan ook als HDD beschreven staan.
Druk op de pijltjes toets of op +/- of op PG DOWN/PG UP om de instelling te wijzigen. Dit zal beschreven staan onderaan.

In andere gevallen kunnen we dit terugvinden in 3 stappen, meestal onder BOOT (PRIORITY), nl
First boot device, Second en Third.
Hier passen we hetzelfde toe. Zet de Cd-rom voor de HDD. Vb, Floppy, Cd-rom, HDD-0. Boot from other devices mag hier af.
Helaas kan ik niet voor iedere bios de methode uitleggen. Zoek er even naar en u zal het vinden. Bij twijfel, post een nieuwe forumonderwerp met de vraag of uw gevonden instelling effectief deze is.

* LET OP, pas niet lukraak iets aan als je niet zeker weet waarvoor het dient. Het onopgelet aanpassen kan het systeem verhinderen om op te starten. *

STARTEN VAN CD

Uiteraard hebben we een originele cd van XP of 2000 nodig, anders kunnen we niet verder. Helaas leveren niet alle fabrikanten die cd mee. Doe beroep op een kennis. Een XP Home cd mag een XP Pro herstellen en visa versa.

Als de BIOS goed ingesteld is, kunnen we ons verwachten aan deze tekst:

Xp bootscreen
Druk dus op een toets om ermee door te gaan. Als u niets doet, start deze alsnog op de harde schijf op.

Eens dit gelukt is, zal het installeren WEL lukken via de handleiding u eerder doorgegeven te vinden via deze link:

http://wintips.be/tips/51-xp-i...andleiding

Graag wat inzet, meer kunnen we echt niet uitleggen ;)

--

Great to help, great to be helped

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

afbeelding van talleke
Bezoeker

pff zit in de bios , en wat zie ik , onder Boot : boot menu type
boot device priority , ik neem dat ik deze laatste moet hebben
als ik die aan klik ( staat in het wit dan ) staat er {CD/dvd-rom Drive }
{floppy Drive }
{Hard disk Drive }

of zit ik nu helemaal fout, als ik het juiste vind lukt het me wel denk ik

afbeelding van Mibe
Beheerder
Punten: 9718

Dit staat goed

Als je nu de cd in de lade steekt en ge start op, dan zou je een melding moeten zien van

Druk op een toets om van cd te starten... (of engels)
Indien dit niet komt, kan dit 2 oorzaken hebben. Cd is geen opstartbare (copie) of de drive leest niet meer goed. Probeer eventueel andere cd drive indien aanwezig.

Gr Mike

--

Great to help, great to be helped

>> Via Prive berichten worden geen forum vragen beantwoord. Daarom is er dit forum <<

afbeelding van talleke
Bezoeker

ok ik denk dat het gelukt is , de cd is opgestart en heeft al de nodige info gevraagd ik hoop alleen dat ik hem nu helemaal formatteer, hij is nu bezig met setup kopiëren naar windows installatie programma zal wel goed zijn denk ik

bedankt
je ziet het , met een beetje hulp kan het ook

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer