Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort Windows 7 Ultimate aangekocht om mijn verouderde Windows XP te vervangen.
Om Windows 7 te kunnen installeren zal ik een clean install moeten doen omdat een upgrade vanuit XP nu eenmaal niet mogelijk is.
Nu komt het probleem:
Ik zou namelijk +-350GB aan data moeten backuppen, helaas bezit ik maar een extern schijfje van 150GB.
Nu dacht ik om op mijn harde schijf een 2de partitie aan te maken voor Windows 7. Dan al mijn bestanden uit mijn oude partitie naar de nieuwe partitie te kopiëren. En als laatste de oude (XP) partitie te verwijderen en de nieuwe terug de schijfletter 'C:' te geven.
Maar omdat mijn 2 harde schijven in RAID 0 staan weet ik niet of ik wel zo te werk kan gaan.
Graag had ik willen weten of mijn redenering doenbaar is of niet.
Als je harde schrijven in RAID (en dus ook RAID 0) zet, dan staat de RAID controller (hardware of software) in voor de sturing ervan, afhankelijk van de configuratie kan dat inderdaad vrij complex worden.
De eenvoudigste oplossing lijkt me om gewoon een extra harde schijf van een halve TB aan te kopen ofzo, die zijn niet meer zo duur tegenwoordig.
Een andere oplossing is om ruimte vrij te maken op de bestaande partitie, en met partitioneringssoftware de lege ruimte af te splitsen als nieuwe partitie. Dat houdt echter wel een risico in, want soms lopen zulke operaties verkeerd af en ben je alle data kwijt.
De laatste oplossing is afscheid te nemen van 200 GB data waaraan je het minst sterk gehecht bent, zodat je alles op je externe kan back-uppen.
Ok Yannou, bedankt voor de hulp. Ik zal zien wat voor mij de beste oplossing is.