Hey Allemaal,
Ik heb een laptop waar de vaste harde schijf gesplits is in 2 virtuele harde schijven, namelijk C & D.
Nu, mijn probleem is dat de C schijf maar 35 gb ter beschikking heeft, met alle updates enz die er automatisch opkomen staat deze nu bijna vol. De D schijf heeft nog 200gb.
Is er een mogelijkheid om de ruimte van de 2 virtuele harde schijven te verdelen?
Ik ben zover gekomen dat ik via computerbeheer technische gezien het volume zou kunnen uitbreiden door wat schrijfruimte af te nemen van de D schijf.
Enkel....dat laat het mij niet doen. HELP!!
Dat komt waarschijnlijk omdat de virtuele harde schijven (genaamd partities
) in gebruik zijn en dus niet tegelijk kunnen gemanipuleerd worden.
Om dit te omzeilen kun je een zogenaamde live cd gebruiken.
http://sourceforge.net/project...ve-stable/
Dit iso-bestand brand je op een cd-r(w), steek je in de lade bij het starten van de pc en dan start GParted ipv Windows. Met dat programma kan je dan alle nodige bewerkingen doen met de harde schijf.
Er zijn waarschijnlijk programma's die het ook in Windows doen maar die zijn veelal betalend.
Als je hiermee nog problemen hebt vraag gerust
De beste oplossing hiervoor is software als PartitionMagic. Daarmee kun je (lege) ruimte van de ene partitie afsnoepen en toevoegen aan de andere.
Vroeger had PartitionMagic een zeer kwalijke reputatie (vandaar de bijnaam Partition Tragic) maar de laatste versies zijn veel verbeterd waardoor problemen zoals dataverlies zeldzaam geworden zijn.
Oplossingen zoals die van Aomlives werken doorgaans beter, maar zijn een stuk complexer zoals hij/zij in zijn/haar vorige post beschreef.
Bemerkingen:
1) Windows Vista en Windows 7 staan toe om een partitie kleiner te maken.
2) Met een tool van Dell (extpart) kan je een basic disk vergroten terwijl je windows erop actief is
Als je het niet begrepen op al die programma's kun je ook de C-schijf comprimeren, zo krijg je iets meer ruimte op schijf omdat alle gegevens op die schijf tot één groot blok worden samengevoegd waarbij elke spatie word overgeslagen en alle gegevens dus als een blok gelezen kunnen worden en de rest kan gebruikt worden voor eigen gebruik. Let wel op want er zijn programma's die kunnen installeren op niet gecomprimeerde schijfruimte. Je kunt best even de overweging maken waar je heen wil met je pc, puur plezier of echt als werktoestel.