Hallo allemaal,Heb net windows vista weer opnieuw geinstalleerd maar ik werkte ook met windows 7 op een andere partitie.
nu is het geval dat bij het opstarten ik altijd kon kiezen welk besturingssysteem ik wilde opstarten maar na de herinstallatie van vista krijg ik geen keuze scherm meer waar ik kan kiezen met welk systeem ik wil werken ,hij ziet windows 7 niet meer.
heb al bij configuratie /systeem /geavanceerd gekeken maar daar ziet hij alleen windows vista.
heeft iemand een idee hoe ik weer gebruik kan maken van windows 7. dit omdat daar al mijn programma's op staan en eigenlijk niet weer window7 opnieuw wil installeren.
gr Djambo
Hoi djambo,
Na de installatie van Windows Vista is de Master Boot Record gewijzigd waardoor de Winodows 7-installatie niet meer herkend wordt.
Dit probleem kan niettemin vrij eenvoudig opgelost worden - je hebt enkel de installatie-DVD van Windows 7 nodig.
Oplossing is hier te vinden: http://windows7themes.net/how-...ows-7.html
Andere manier/uitgebreide uitleg is te vinden door in Google te zoeken op:
fixmbr windows 7
Veel succes en laat weten of het gelukt is!
hoi Dick,
Ik heb gedaan wat beschreven staat in de link die je hebt gestuurd.
ik kom alleen niet verder dan stap 3 het scherm van opdrachtprompt verschijnt niet omdat ik als ik windows7 aanklik een melding krijg dat de versie van windows 7 niet competable is met een eerdere versie terwijl het toch echt dezelfde window7 is als die ik heb geinstalleerd.
is er nog een anderte oplossing? anders ben ik bang dat ik windows 7 weer opnieuw moet installeren.
wel geeft hij in het opstartscherm de keuze tussen vista en windows7 weer maar kan alleen maar vista opstarten.
Misschien nog even wachten vooraleer je Windows 7 herinstalleert. Eventueel kan iemand anders nog met een suggestie komen. Zelf gebruik ik geen Windows 7 of Vista, dus verder kan ik je op dit moment niet helpen!
In iedergeval bedankt voor je genomen moeite,
ik wacht dan nog even af.
Ik zou eens proberen om manueel de boot sequence aan te passen. In Vista en Seven gaat dit met de tool BCDedit.
Stappenplan:
1) windows-toets -> typ cmd -> rechtermuisknop -> Run as administrator
2) huidige configuratie eens posten ter referentie bcdedit
3) deze configuratie back-uppen (vb als bestand SAVEBCD op C schijf)
bcdedit /export C:\SAVEDBCD
restoren kan dan met
bcdedit /import c:\savedbcd
4) kopieer huidige Vista entry om die aan Seven aan te passen
bcdedit /copy {current} /d "Windows 7"
Dit geeft een melding terug in de vorm van
The entry was successfully copied to {uuid}.
Deze uuid zal altijd verschillen maar heb je in de volgende stap dus nodig.
5) aanpassen aan de correcte Seven partitie (eens opzoeken welke dat is op je systeem)
bcdedit /set {uuid} device partition=E:
Waarbij E: dus de partitie is waarop Windows 7 geïnstalleerd is!
6) nogmaals bcdedit typen zou de aangepast bcd moeten tonen met de nieuwe entry
7) herstarten en zien of je Windows 7 nu kan selecteren en opstarten
succes!
Een GUI hiervoor is blijkbaar het programma Easy BCD. Dit kan je eventueel ook proberen, al dan niet als bovenstaande methode niet werkt.
hoi aomlives,
mijn windows vista staat op de C schijf
en mijn windows 7 op de E schijf
kan ik dit bovenstaande precies hanteren?
Ok, je kan normaal gezien dus letterlijk de commando's van mijn vorige post gebruiken. Gewoon Vista starten en mijn stappenplan volgen
super, dan ga ik het proberen
ik hoop dat het lukt
hoi aomlives,
heb gedaan wat je beschreven hebt in het bovenstaande, alles gaat goed tot aan stap 5
als ik ik de opdrachtpromp uitvoer herkent hij het niet en krijg ik de melding
typ bcd/? voorhelp.
na het opnieuw opstarten kan ik wel weer de keuze maken tussen vista en windows 7 maar windows 7 geeft verder geen kik.
heb je nog eventueel nog een idee?
nogmaals mijn Vista staat op de C schijf en mijn Windows 7 op de E schijf
bvd djambo
Ik heb het nog eens grondig nagekeken (ook in de help sectie van bcdedit van mijn eigen Windows 7 systeem), en ik zie niet wat er fout kan zijn.
Een domme vraag maar je hebt de commando's toch niet helemaal letterlijk gecopy-pasted? In stap 5 moet {uuid} dus vervangen worden door de tekenreeks die in stap 4 op het einde verschijnt. Dus iets van de vorm (niet exact gelijk) aan {1ecfd635-a8ea-11db-bb9b-ddf07c6aaff1}. Let ook goed op de accolades enz. Dan zou dat commando echt moeten werken 
Rechtstreeks uit de bcdedit help:
bcdedit /set {cbd971bf-b7b8-4885-951a-fa03044f5d71} device partition=C:
Is een voorbeeld (verkeerde schijf, verkeerde uuid) van hoe het er uit zou moeten zien.
ja, ik heb het eigenlijk zo overgenomen.
oke dat laatste heb ik niet gedaan,de uuid vervangen door de tekenreeks bij stap 4.
dit ga ik alsnog proberen en laat het je weten of het gelukt is.
oke dat laatste heb ik niet gedaan,de uuid vervangen door de tekenreeks bij stap 4.
dit ga ik alsnog proberen en laat het je weten of het gelukt is.
oke eb gedaan volgens het bovenstaande en dat is gelukt.
nu heb ik inderdaad windows 7 nog een keer in het opstartscherm staan,als ik daar de keuze maak gaat windows de bestanden laden en een herstel uitvoeren.
na dit gedaan te hebben geeft hij aan dat windows7 weer normaal gestart kan worden (maar helaas)
hij blijft bij het opstarten steeds hetzelde doen (altijd bestanden laden en herstellen).
vista daarin tegen blijft het gelukkig nog steeds doen.
misschien nog een idee?
in ieder geval alvast weer bedankt voor je hulp en je geduld.
Ik zou eerst eens proberen in veilige modus te starten (dan eventueel systeemherstel) door herhaaldelijk F8 te drukken na Windows 7 geselecteerd te hebben in de lijst.
Als dat niet lukt zou ik eens kijken of je Windows 7 niet kan herstellen via de DVD. Dus start vanaf de installatie DVD en dan voor "repair now" of iets dergelijks kiezen
hoi aomlives,
na een hoop geknooi is het me nog steeds niet gelukt.
ben bang dat ik windows 7 gewoon opnieuw moet installeren.
heb de moet opgegeven.
wil je in ieder geval hartelijk danken voor al de moeite die je hebt genomen om met te helpen.
super bedankt daarvoor.
Spijtig dat het niet werkt. Als het herstellen echt niet werkt en je Windows 7 opnieuw moet installeren, probeer dan zeker vanaf Vista de Windows 7-partitie te benaderen en de instellingen van belangrijke programma's in C:\Users\gebruikersnaam\AppData te back-uppen zodat je die niet kwijt bent
Super bedankt ,dit ga ik zeker nog doen.
nogmaals bedankt voor je hulp en geduld.