Pc wil niet meer opstarten nadat hij vastliep en de stekker werd uitgetrokken

12 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van LynneMiie
Bezoeker
Punten: 13

Haaaai,,

Vorige week wou mijn vriend nog snel snel een cd branden en toen de pc vastliep heeft hij simpelweg de stekker uitgetrokken omdat hij vlug wegmoest.. Je kan begrijpen dat ik kwaad was toen hij me dit 's anderendaags vertelde :s

Ik wou toen de pc opstarten en ik kreeg meteen een zwart scherm. Er stond een hele uitleg op, en ik kon uit 5 dingen kiezen. Kies ik niet, dan doet hij na 30 seconden zijn zin

Windows veilige modus
Windows Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Windows veilige modus, en dan nog iets maar dat herinner ik me niet.

Laatste recente instellingen die werken

Windows normaal starten

Gelijk welke keuze ik maak, de pc gaat maximum tot aan het windows xp scherm met het balkje. Da balkje gaat max 3 keer en dan reboot de pc gewoon. En dit herhaalt hij de hele tijd.. De enige mogelijkheid om hem te doen stoppen is via de aan-uit knop te blijven duwen.

Ik zou heel graag al mijn foto's en documenten terug hebben.. ik had al een kleine back up op een externe harde schijf.. maar belange nog niet alles..

Weet er iemand van jullie een manier op dit te verhelpen zonder alles te verliezen??

alvast dikke dikke mercie!!

afbeelding van aomlives
Bezoeker
Punten: 971

Uhm misschien dus eens de mogelijkheid "Laatste recente instellingen die werken" proberen? :)

--

AMD Phenom II X3 720 BE @ 3GHz - Asus M4A785TD-M EVO - Kingston 8 GB DDR3 - XFX Radeon HD 4870 512 MB

afbeelding van LynneMiie
Bezoeker

Hallo,

nee lukt ook niet.. zoals ik zei:

Gelijk welke keuze ik maak, de pc gaat maximum tot aan het windows xp scherm met het balkje. Da balkje gaat max 3 keer en dan reboot de pc gewoon. En dit herhaalt hij de hele tijd.. De enige mogelijkheid om hem te doen stoppen is via de aan-uit knop te blijven duwen.

:)

afbeelding van aomlives
Bezoeker

Woops te snel gelezen sorry.

Het gemakkelijkste of in ieder geval simpelste om nu (eerst) te proberen is om de XP installatie gewoon proberen te herstellen. Daardoor blijven documenten etc. bewaard.

Het proces staat hier beschreven:
http://support.microsoft.com/d...;nl;315341

belangrijk: kijk onder deze kop! (staat bijna onderaan het artikel)
Methode 2: De installatie van Windows XP herstellen door de computer op te starten vanaf de cd met Windows XP

Het is deze methode die je moet volgen!!! Anders loop je kans om de harde schijf te formatteren en zijn alle data verloren.

Kort maar zeer onvolledig (zie link daarvoor) samengevat:
- Windows XP cd insteken bij het opstarten.
- op een toets drukken als dat gevraagd wordt
- kiezen voor Windows installeren door op ENTER te drukken bij de eerste melding (dus niet op R)
- daarna wordt de Windows-installatie weergegeven die reeds aanwezig is op de harde schijf
- druk nu R om te repareren
- volg verdere instructies

Bij vragen: stel ze eerst alvorens zomaar iets te doen ;)

PS: hoe zit het met het cd/dvd-rom station? werkt dat nog gewoon of zijn daar problemen mee?

--

AMD Phenom II X3 720 BE @ 3GHz - Asus M4A785TD-M EVO - Kingston 8 GB DDR3 - XFX Radeon HD 4870 512 MB

afbeelding van LynneMiie
Bezoeker

hmm.. Nog zo'n probleem ^-|

ik heb niet zo'n windows cd :s.. Het zit zo, ik heb deze pc bij een vriend kunnen aankopen. Die vriend is leerkacht en kocht een aantal pc's op voort school en heeft de mijne toen ook besteld.. Hij heeft toen grotendeels alles geinstalleerd.. En dus heb ik die cd niet.. En die vriend is voor het moment nog in verlof, dus ik kan niet voort..

afbeelding van aomlives
Bezoeker

Achzo... :)

Wel, iets ingewikkelder maar normaal gezien ook met garantie op succes: de Ubuntu LiveCD!

http://www.ubuntu.com/desktop/...u/download

Voor het geval je niet zou weten wat het is: Ubuntu is een besturingssysteem zoals Windows of MacOS, maar dan gratis. En het kan geprobeerd worden vanaf een cd/dvd zonder het te moeten installeren.
Dus op bovenstaande link kan je een zogenaamd image downloaden dat je daarna kan branden (hoe staat ook uitgelegd (klik op "show me how" bij de verschillende nummertjes)). Vervolgens die cd/dvd erin bij het opstarten en op de juiste toetsen drukken als het gevraagd wordt. Als alles goed gaat kom je terecht in een volwaardig besturingssysteem. Van hieruit zijn normaal gezien alle harde schijven in de pc gewoon toegankelijk. Op deze manier zijn je data al toegankelijk (er is niets met de hdd gebeurd dus verloren zijn ze sowieso niet) en kan je ze bijvoorbeeld kopiëren naar een externe hdd. Of je kan gewoon werken met Ubuntu, er staat veel software standaard op zo'n "livecd". Tenslotte kan je Ubuntu ook als volwaardig besturingssysteem gebruiken en installeren, als je niet meer aan een Windows-cd geraakt :)

--

afbeelding van LynneMiie
Bezoeker

ah super.. ben dat nu aan het downloaden.. Zag dat het ook op usb kon, want cd'kes heb ik niet meer liggen :P

ik ga dit dan vnv eens proberen.

Alleszins al dikke merci!! Ik hou je op de hoogte of het gewerkt heeft ;)

afbeelding van LynneMiie
Bezoeker

Hey aomlives,

ik had je beloofd te laten weten of het gewerkt heeft.. niet dus :(

ik heb de usb installer gebruikt om alles op mn usb te zetten.. Ik heb dan de BIOS settings van mijn kapotte pc aangepast en de usb aangesloten. Daarna heb ik exact gedaan zoals aangetoond op de site van ubuntu, alleen krijg ik niet exact hetzelfde als zij vermelden en aantonen via de printscreens.. Ik kan zelfs geen try nemen..

Was het niet als ik een try doe dat ik mijn data kan nemen, of moet ik ubuntu ook effectief installeren?

Maar eens Ubuntu geinstalleerd, raak ik dan windows niet kwijt?

Vergeef me als ik stomme vragen stel xD, dat zullen de blonde mechekes zijn die werken xp..

alvast al bedankt.

groetjes

afbeelding van DickBrewer
Moderator
Punten: 1633

Misschien toch eens proberen om Ubuntu op een cd'tje te branden. Normaal kun je zonder problemen kiezen tussen 'Try' en 'Install'.

--

"The surest sign of intelligent life in the universe is that none of it has tried to contact us."

afbeelding van LynneMiie
Bezoeker

ok,

ik zal dit vnv dan eens proberen.

thanks

afbeelding van aomlives
Bezoeker

Sowieso kan je altijd proberen alvorens te installeren.

En bij het opstarten zou er ook altijd iets van deze vorm moeten verschijnen:

--

afbeelding van LynneMiie
Bezoeker

Ja het is exact dat scherm dat er op komt.

Wat moet ik hier bij kiezen? Want ik heb elke mogelijke keuze gemaakt maar geen enkele keer kwam het tot het scherm dat aangeduid staat bij de "show me how"..

afbeelding van aomlives
Bezoeker

Wel eerst kan het altijd handig zijn om (zie onderaan) F2 te drukken om Nederlands en F3 om een Belgische toetsenbordlay-out te kiezen :)

Dan inderdaad gewoon de eerste optie "Try Ubuntu without any change to your computer" of het Nederlandstalige equivalent.

Daarna zou Ubuntu moeten opstarten tot er zoiets verschijnt:

Eventueel met een paar icoontjes waaronder "install".

Welk scherm komt er anders?

--

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer