Hallo!
Voor de verandering heb ik jullie hulp eens nodig. Mijn probleem:
Een klant van mij had een virus op haar pc. Dit virus heeft haar bios aangepast waardoor die pc niet meer opstart(opstartvolgorde/hardware iets in die richting is aangepast). Nu zou je zeggen, ga even in het bios zet alles default een geen probleem.. Op dit BIOS zat een passwd. Natuurlijk! Dan overloop je je mogelijkheden.. CMOS batterij eruit halen, werkt niet. Via een aantal hacks, werkt niet. De enigste optie die ik nog had was heel het BIOS vernietigen. Zo gezegt zo gedaan. Nu heb ik het probleem dat het beeldscherm niet eens meer aangestuurd wordt, omdat deze instructies natuurlijk ook in het BIOS stonden. Wat nu te doen?
De hardeschijf is volledig inorde. Deze heb ik aan mijn eigen pc gehangen en volledig virus vrij gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Guy
BIOS-update uitvoeren. Normaal wordt de oude kapotte/vernietigde versie dan vervangen door de nieuwe.
Dat is zowat het enige dat ik kan bedenken.
Voor zover ik weet bevat het BIOS geen 'instructies' om het beeldscherm aan te sturen, dit gebeurt gewoon.
En wat is het verschil tussen het BIOS resetten door middel van de CMOS batterij eruithalen, en het BIOS 'vernietigen' (ik neem aan dat je hiermee flashen bedoelt)?
Als de CMOS batterij eruit gehaald wordt zal een eventueel BIOS wachtwoord altijd gereset worden. Wacht je wel lang genoeg? En al 'gespeeld' met de jumpers op het moederbord?
En wat is het verschil tussen het BIOS resetten door middel van de CMOS batterij eruithalen, en het BIOS 'vernietigen' (ik neem aan dat je hiermee flashen bedoelt)?
Als de CMOS batterij eruit gehaald wordt zal een eventueel BIOS wachtwoord altijd gereset worden. Wacht je wel lang genoeg? En al 'gespeeld' met de jumpers op het moederbord?
CMOS batterij in laptop uithalen heeft geen nut. Dit is ivm veiligheid.
De BIOS stuurt idd niet het beeldscherm aan, dit bleek te komen door een defecte(toeval na de BIOS-kill?)geheugenmodule. Ik was terug bij af(het wachtwoord op de BIOS zat er nog) maar heb dit weten te kraken. Als jullie het programma willen hebben om BIOS te kraken wil ik het wel sturen =) De laptop staat inmiddeldels weer bij de klant.
Bedankt voor jullie hulp!
Misschien een domme vraag, maar kan ik het BIOS updaten zonder windows op te starten? Ik heb gehoord via een autorun file, maar werkt dit ook? Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Het is trouwens wel opgelost, dus bedankt voor de hulp =)
De post hierboven beschrijft de oplossing.
Misschien een domme vraag, maar kan ik het BIOS updaten zonder windows op te starten? Ik heb gehoord via een autorun file, maar werkt dit ook? Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Goed dat het opgelost is!
Doorgaans moet je een BIOS flashen met een opstartbare cd (of enkele jaren terug nog een diskette). Het is pas recent dat moederbordfabrikanten hier meer aandacht aan besteden en executables maken waarmee je makkelijk in Windows de BIOS kunt flashen.
Ik doe het met elke computer/laptop want vaak verbeteren die updates de prestaties/stabiliteit van het systeem aanzienlijk.
Goed dat het opgelost is!
Doorgaans moet je een BIOS flashen met een opstartbare cd (of enkele jaren terug nog een diskette). Het is pas recent dat moederbordfabrikanten hier meer aandacht aan besteden en executables maken waarmee je makkelijk in Windows de BIOS kunt flashen.
Ik doe het met elke computer/laptop want vaak verbeteren die updates de prestaties/stabiliteit van het systeem aanzienlijk.
Ahh bedankt voor de info! Dit kan ik in de toekomst dan weer gebruiken. Weer iets geleerd vandaag =)