hallo, ik heb een bmx laptop model nummer MS1734
Origineel stond er windows 7home op.
had laptop even uitgeleend aan een goede vriend die in bios zitten knoeien heeft waardoor ik een laptop terug kreeg die de ene foutmelding gaf na de andere, zelfs formatteren kon ik niet meer. dus oplossingen gezochten; gevonden. mijn vriendin haar collega werkt ook aan pc/laptop. laptop enkele dagen meegegeven , heeft erop zitten vloeken want lukte niet ,na een tijdje ging het wel en kregen we de laptop terug maar geinstalleerd met vista , terwijl hij de originele windows 7 home van mij erbij had.nu wil ik de vista eraf doen en windows 7 terug installeren maar laptop weigert optestarten vanaf cd-rom. hoe kan ik dit doen wat moet ik veranderen in bios enz . kan iemand mij helpen.
Dank bij voorbaat
Bij het opstarten flitsen er typisch een aantal lijntjes voorbij die zeggen welke toetsen je moet induwen om in de bios te geraken etc. Kijk eens of daar geen toets bij staat om een boot device te selecteren. Bij mijn laptop is dat bijvoorbeeld de ESC toets. Deze manier is het handigste want daarmee kan je eenmalig van cd opstarten.
Als zoiets niet verschijnt, zoek in de bios instellingen naar iets genaamd "boot device order" of dergelijk. Het ziet eruit als een lijstje waarin de verschillende media staan in de volgorde dat ze geprobeerd worden. Verplaats daar de cdrom naar boven, voor de harde schijf - dan wordt er van de cd opgestart indien mogelijk.
Hoe dat menu exact heet kan ik niet direct zeggen, elke bios ziet er zowat anders uit. Het is altijd een beetje zoeken
hoi scott,
hebben geprobeerd wat je zei.
zijn in de bios geraakt en nu staat op eerste plaast cd-rom, dan hardeschijf dan nog 2 zaken,maar nog steeds bij het opnieuw opstarten met mijn originele cd-rom erin maakt hij even geluid en gaat hij verder en start hij op met het andere program dat we willen verwijderen. lijkt erop dat we de versie er niet afkrijgen.
lijkt of we hem niet kunnen formatteren.
bump bump bump
En als je gewoon tijdens het opstarten op F8 blijft duwen? Normaal kun je dan het apparaat kiezen waarvan hij moet opstarten..
Of F11
Trouwens, als het echt niet lukt, start dan op in Vista, ga dan naar Computer, dubbelklik op; "FRMCFRE_NL_DVD" als je dit niet ziet staan is er iets mis met je dvd van Vista....
Installeer dan vervolgens Windows 7 vanuit Vista, en niet via bios/post
Als ik me niet vergis starten windows installatie CDs ook niet automatisch op. Ik dacht dat daar even "press any key to boot from CD" of zoiets op verschijnt.
Op die moment moet je snel even een toets induwen, dan zal die wel van CD opstarten.
Kwestie van te voorkomen dat mensen per ongeluk hun pc opnieuw installeren door de CD erin te laten zitten
niks van dit alles helpt men heeft zodanig in de bios zitten prutsen dat niks gaat van jullie oplossingen.
het enige wat deels gelukt is om mijn oude versie erop te krijgen ,krijg mededeling dat setup gelukt is, andere versie staat er nog op maar is niet meer in gebruik.
hij installeert een bijkomende partisie die er nooit geweest is, heb 2cd-roms volgens laptop terwijl ik er maar 1 heb , en ik ben drivers kwijt.is er een mogelijkheid dat ik iemand kan toestemming geven om via zijn pc in de mijne te geraken via hulp op afstand om mijn bios goed te zetten en mij kan helpen de goede drivers te vinden voor mijn laptop alsook kan nog steeds niet formatteren om oude bestanden enz te verwijderen hetgene ik vroeger wel kon.
ben ten einde raad zou u zeer dankbaar zijn
Heb je geen cd's meer liggen van je laptop? Meestal zit er daar een recover functie en die kan je nu goed gebruiken
Als je geen recover cd's hebt liggen probeer dit eens;
Start de computer
Druk op DEL, F2, F10 ofzo om in het BIOS te geraken
Als je een menu ziet bovenaan ga dan naar Exit , selecteer dan iets in de aard van Load Defaults / Restore Defaults, als het een ouder BIOS is zie je die optie in het beginscherm
Doe dan Save en Exit setup
Ga terug naar je BIOS, zoek dan ergens bij advanced; Boot Device, en selecteer CDROM / DVDROM als eerste
Steek de originele dvd van Windows 7 erin
Zet de pc uit
Start de pc opnieuw, en tab elke seconde op de spatietoets
Volg de aanwijzingen
Als je in het scherm komt waar je je harde schijven ziet, selecteer als er meerdere zijn ze een per een, klik telkens op Verwijder
Als je nog maar één schijf ziet, klik op Format / Nieuw , klik dan op Volgende, en normaal gezien zou windows nu zich moeten installeren
Succes