Ik heb foto's op een web pagina gezet. Nu hoor ik van anderen dat ze meerdere albums kunnen bekijken op het net, wat niet mijn bedoeling is. Hoe kan ik die overtollige albums verwijderen?
Dank bij voorbaat.
Kan je dit toelichten via een voorbeeldje?
Indien het om data gaat die je liever niet op de Website zet hier, stuur even een Private Message.
groeten,
Weazle
Ik neem aan dat je die albums dus via Picasa hebt geüpload. Hierdoor zijn ze terechtgekomen op picasaweb.google.com. Waarschijnlijk heb je die albums openbaar gezet waardoor iedereen ze kan bekijken door naar de Picasaweb site te surfen.
Als je dus gaat naar http://picasaweb.google.com en je logt in met je Google account krijg je al jouw albums te zien. Klik je op "Mijn openbare galerij weergeven", dan krijg je alle openbare albums te zien die aan jouw Picasa account verbonden zijn. Nu kan je twee dingen doen.
Ofwel klik je op een album en ga je onder "Bewerken" naar "Album verwijderen" om het album helemaal te verwijderen (van Picasaweb alleen uiteraard, niet je computer).
Ofwel ga je onder "Bewerken" naar "Albumeigenschappen" en kies je onderaan voor "Niet vermeld" waardoor het album alleen voor jou zichtbaar wordt gemaakt.
Aomlives,
echt bedankt hoor. Het probleem is opgelost. Ik was beschaamd daar er foto's bij waren niet beter niet gezien waren op internet haha.
Nogmaals bedank.
Groetjes, Bernard.
Als het niet de bedoeling is om ze beschikbaar te stellen, waarom upload je ze dan?
Als het niet de bedoeling is om ze beschikbaar te stellen, waarom upload je ze dan?
Om te delen met een beperkt publiek eventueel?
Jij doet waarschijnlijk ook wel eens iets fouts? Dus ik heb ook eens iets fouts gedaan. Daarom vroeg ik hier om een beetje hulp.
Om te delen met een beperkt publiek eventueel?
Goede avond Mibe,
ik heb het ondertussen kunnen oplossen. De heer Aomlive heeft met de goede oplossing gegeven.
Bedankt.
Groetjes.
Jij doet waarschijnlijk ook wel eens iets fouts? Dus ik heb ook eens iets fouts gedaan. Daarom vroeg ik hier om een beetje hulp.
De reden voor de waarschuwing is dat veel user uploaded content niet meer onder controle van de eigenaar valt. Als je de EULA's van de meeste van dergelijke websites leest dan zul je zien dat daar een clausule in staat waarin je stilzwijgend accepteert dat je automatisch (deels) afstand doet van het beheer van de inhoud op het moment dat je upload.
Aangezien het hier om content gaat die best privé blijft zoals je zelf al aangaf, is enige voorzichtigheid dus aangewezen. Recent werd bijvoorbeeld bekend dat populaire sites als Facebook materiaal dat je "verwijdert" doodgewoon op hun servers laat staan voor onbepaalde duur (en dus ook mee gearchiveerd wordt). Met andere woorden, eens je een foto geüpload hebt blijft die dus op het internet rondzwerven, en nu veel werkgevers tegenwoordig al toekomstige werknemers screenen via profiles op zulke sites e.d kan dat dus gênante situaties opleveren...
Ik zou dus aanraden het uploaden te beperken tot "braaf" materiaal en de "interessante" foto's uit te wisselen via email, P2P enz.
Groetjes
@ Bernard 49: zeer graag gedaan 
@ Yannou: Voor je informatie: Picasa is van Google, dit is niet zomaar één of andere organisatie. Miljoenen vertrouwelijke e-mails staan ook op hun servers, maar dat wil daarom niet zeggen dat ze die delen me de hele wereld!!! Dit was gewoon een kleine vergissing om die foto's openbaar te zetten, maar met het uploaden zelf is helemaal niets verkeerd! Daarbij is Picasaweb ook GEEN social networking site zoals facebook, dus ik denk niet dat eventuele toekomstige werkgevers deze foto's ooit onder ogen hadden gekregen.
Inderdaad heeft Google intussen een respectabele reputatie opgebouwd, maar ook de Google programmeurs zijn maar mensen die ook foutjes kunnen maken... Het toeval wil dat Picasa, het Google product waarvan sprake, gisteren pas uit het bèta stadium werd gehaald (bron). Dit impliceert dus dat er daarvoor nog bugs in zaten die belangrijk genoeg waren om de software in een test stadium te houden, een niet onbelangrijk detail zo lijkt me.
Overigens, het is niet omdat het hier Google betreft dat privacy lekken daarom uitgesloten zijn jammer genoeg. De voorbije jaren stapelden de incidenten met "betrouwbare" sites zich op, waarvan het uiterst bedenkelijke Facebook een flink pak voor zijn rekening neemt (bron). Maar zelfs de websites van instellingen als de CIA, FBI en zeer recent nog die van onze eigen federale politie (waarop iedere buitenstaander namen en adressen van onze SWAT teams kon vinden ndvr) blijken niet zo onaantastbaar als iedereen dacht.