Het probleem doet zich voor sinds ik onlangs mijn grafische kaart heb vervangen. Sindsdien vindt de pc geen programma meer om excel bestanden te openen, ook kan ik het progr. excel niet toevoegen bij "openen met", wanneer ik daarop met bladeren naar 'program files" en bij office "excel.exe" selecteer, dan komt dit toch niet bij "openen met" te staan.Een vervelende situatie! Kan iemand mij helpen?
ps: ik werk met windows7 en excel 2003

Hoi,
Probeer hetzelfde nogmaals op een andere manier.
Wat staat er nu achter als standaardprogramma?
groeten,
Weazle
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg!
Bedankt voor uw reactie, maar ik had dit al eerder geprobeerd zonder resultaat, ik kan ook op deze manier excel niet als standaardprogramma opgeven, ik kan wel bladeren en selecteren, maar als ik dan op "ok" druk, gebeurt er niets.
Heb je soortgelijke problemen met bijv Word documenten?
Indien je vertrouwt bent met het register (regedit), dan kan je het daar ook eens onderzoeken.
Een voorbeeld vanop een XP machine met Office 2007:
1) Opzoeken extentie xls
Gevonden: (Standaard) verwijst naar Excel.Sheet.8
2) Opzoeken Excel.Sheet.8
Gevonden: (Standaard) verwijst naar "C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\EXCEL.EXE" /e
met daaronder:
Gevonden: (Standaard) heeft als waarde [open("%1")]
Als ik dat vertaal:
.xls bestanden worden geopend met excel.exe /e en het argument (%1) wordt gebruikt bij het open commando.
Nu kan je nakijken of dit er ook staat bij jou.
Alternatief kan je office volledig desinstalleren en herinstalleren
groeten,
Weazle
hallo Weazle,
Ik heb het alternatief geprobeerd en excel verwijderd en teruggeinstalleerd. Ik kreeg daarna bij het openen van excel.exe de melding: copileerfout... Dit heb ik kunnen wegwerken via "extra" "invoegtoepassingen": vinkje weggehaald bij "hulpprogrammas voor de euro" Daarna opnieuw geprobeerd excel.exe aan te duiden als standaard programma om excel bestanden te openen, maar dan gebeurd er niets en verschijnt er geen icoontje in het venster "openen met".
In het register vind ik onder \Access.Application.11\search\AnalyzeInExcel\ddeexec: (Standaard) REG_SE [open(%1)].
Met het andere programma "Word" heb ik dit probleem niet, het icoontje staat erbij.
Hoi,
Kan je even een paar dingen herhalen (met de huidige stand van zaken) voor de duidelijkheid?
Kwestie van op dezelfde golflengte te zitten.
Betreft: Copileerfout
Daarvoor kan je surfen naar deze link.
Lees hem eerste helemaal door en beslis daarna welke voorgestelde oplossing je wil uitvoeren.
Wanneer ik je info lees, dan zie ik \Access.Application.11.
Access is Excel niet. Ben je hier toevallig terecht gekomen met de zoekfunctie of gewoon lichtjes verdwaald?
groeten,
Weazle
Hallo Weazle,
Ik kan excel zelf foutloos opstarten via het startmenu, maar kan geen enkel excel bestand openen. Vb: ik start excel, zet enkele gegevens in het werkblad, sla het op, en kan nadien het blad niet meer openen. Dit geldt voor alle excel bestanden.
Om op uw laatste vraag te antwoorden: ik zal waarschijnlijk een beetje afgedwaald zijn, maar als ik nu in zoeken in het register "ddeexec" ingeef, dan kom ik bij het volgende uit: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\rqyfile\shell\open\command (C:\PROGRA=1\MICROS=2\OFFICE11\EXCEL.EXE) en daaronder ddeexce: open[("%1")]
groetjes
Hoi,
Bedankt voor de feedback.
Op basis van jouw informatie, lijkt het me een goed idee om een nieuwe poging te ondernemen:
Gevonden: (Standaard) verwijst naar Excel.Sheet.8
2) Opzoeken Excel.Sheet.8
Gevonden: (Standaard) verwijst naar "C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\EXCEL.EXE" /e
met daaronder:
Gevonden: (Standaard) heeft als waarde [open("%1")]
Navigeer in het register eens manueel zonder de zoekfunctie.
Begin bij puntje 1 zodat je weet waar puntje 2 en 3 zich bevinden.
Beide puntjes zijn belangrijk.
Edit:
Kijk ook de probleemextentie na. Je hebt .XLS maar ook .XLSX
Dus controleer met welke extentie je problemen hebt en zoek daarop verder
Edit2:
Controleer ook :
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.xls\OpenWithList
groeten,
Weazle
Dank u voor het volhouden, maar we zijn er nog niet.Ik heb de files gevolgd zoals je hebt opgegeven en het staat er allemaal precies zoals door u beschreven m.u.v. "office 12" is bij mij natuurlijk "office 11". Ook het laatste "OpenWithList" geeft aan de rechterkant achter letter b : REG_SZ EXCEL.EXE
Raar
Probeer eens volgende test:
Opent Excel het bestand?
Bemerking: in mijn commando zie je quotes staan "
Dit is voor het geval het volledige pad een spatie bevat. Anders werk dat niet
Indien het hierna niet werkt, dan gaan we eens moeten tracen
groeten,
Weazle
Hoi Weazle,
Het bestand heeft zich geopend via "uitvoeren". Maar na wat verder testen stel ik vast dat dit alleen maar kan als het zich in de map "C:\temp" bevindt. Sla ik het op bv bij mijn documenten en probeer ik het te openen via run; excel.exe c:\Gebruikers\Gerard\Mijn Documenten\testbestand.xls , dan lukt dit niet, hij kan het dan niet vinden. Ik zie dan ook dat het bestand niet meer in excel opgeslagen is, maar bv in "open office" of een ander programma, naargelang wat aangevinkt staat in "openen met".
Windows 7 heeft een rare folder structuur.
Jij ziet 'Mijn documenten' maar eigenlijk is dat een folder 'Documents'
Je ziet een folder 'Gebruikers' maar onderliggend vertaald hij dit naar 'Users'.
Er is een grote kans dat je hetvolgende moet typen:
excel.exe "C:\Users\Poweruser\Documents\testbestand.xls"
Heb je de mogelijkheid om dit te 'printscreenen' om het duidelijker te maken?
groeten,
Weazle
Hoi Weazle,
Ook op die tweede manier (zoals hierboven beschreven) lukt het niet om te openen, ook niet met "bladeren" in "uitvoeren", dan vind hij geen excelbestanden waar ze toch zijn opgeslagen met open office. Het lukt me dus niet om excelbestanden in excel op te slaan op andere plaatsen dan map "temp".
In bijlage de printscreen.
Groetjes.
Hoi,
Je moet eens even kijken naar mijn 2 bijlages.
Dit gaat allebei over hetzelfde pad.
De eerste is net zoals bij jou de gebruiksvriendelijk manier.
Computer > Win7 (C:) > Gebruikers > Poweruser > Mijn Documenten
Maar wanneer je dan in de balk zelf klikt , dan zie je het effectieve pad.
C:\Users\Poweruser\Documents
Wanneer je nu via de 'Run' of 'Uitvoeren' een bestand wil openen, dan moet je dit laatste pad gebruiken.
Bij jou zal dit waarschijnlijk hetvolgende zijn:
excel.exe "c:\users\Gerard\documents\testbestand.xls"
groeten,
Weazle
Edit: om geen dingen te mixen, zal ik hiervan jouw feedback afwachten voor we gaan tracen. Want ik zie ook in je printscreen dat er ergens iets scheef zit. En de oplossing is heel waarschijnlijk te vinden in het register
Ja ik kan het openen via die regel in "uitvoeren". Ik heb het nog geprobeerd met anderen bestanden die opgeslagen waren in "open office", en ook dat lukte, ze kwamen te voorschijn ik excel. Nu nog excel zien toe te voegen bij "openen met".
Ik geloof dat we op de goede weg zitten.
Perfect
Nu gaan we nakijken welke bestanden en regkeys worden aangesproken wanneer je dubbelklikt op een xls bestand.
Bemerking:
Uit de trace gaan veel 'events' komen. Het is dus belangrijk dat je de tracetijd zo kort mogelijk houdt.
Tool om te tracen : Procmon
Dit kan je downloaden op de sysinternals website:
http://technet.microsoft.com/e...96645.aspx
ShortCut keys die je kan gebruiken:
Control+E = Capture op/af zetten
Control+X = scherm leegmaken
Plan van aanpak:
Geef ook even de naam van het excel bestand mee zodat ik hierop kan zoeken in de trace
groeten,
Weazle
Hallo Weazle,
In bijlage de trace. Het OpenOffice-bestand heeft de naam: "fietslogboek".
...dat dacht ik toch, tot dit bericht verscheen:
Het geselecteerde bestand Logfile.PML kan niet aan dit bericht toegevoegd worden omdat de extentie niet toegestaan is. Alleen bestanden met volgende extenties zijn toegestaan: jpg jpeg gif png txt doc xls pdf ppt pps odt ods odp.
Wat nu?
Geen nood.
Pas de extentie (.pml) aan naar .txt
En dan kan je het wel uploaden
Moest je geen extenties zien --> http://www.mediacollege.com/mi...hange.html
groeten,
Weazle
Hoi Weazle,
Dat was effe moeilijk om het bestand onder de 5MB te houden! Het kan daarom zijn dat ik de trace al heb stil gezet voor dat het O.Office bestand volledig open was. Ook lijkt me de tekst een warboel na het omzetten naar extensie txt. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes
Nog vergeten te zeggen, dat het bestand waar naar gezocht moet worden volgende naam heeft: TEST.xls
Hoi,
Ik heb even in de trace gekeken.
Wanneer je dubbelklikt op test.xls dan lanceert je computer volgende 2 commando's:
"C:\Program Files\OpenOffice.org 3\program\\scalc.exe" -o "C:\TEST.xls" -calc
Nu de zoektocht naar de bron van je probleem.
Bemerking:
HKCU = HKEY_CURRENT_USER
HKCR = HKEY_CLASSES_ROOT
1) Opkuis Current user - .xls
En dan nu nog de belangrijkste stap:
Nu heb je normaal alle verwijzingen weggedaan.
Dubbelklik eens op test.xls
Scenario's:
Oplossing: stel terug excel in als programma
Oplossing: Maak een nieuwe procmon trace en post hem hier(dan moet ik iets over het hoofd gezien hebben)
Oplossing: Geef hier feedback wat er nu gebeurt
groeten,
Weazle
Hi Weazle,
Na de 4 folders verwijderd te hebben en na TEST.xls proberen te openen, komt er inderdaad een foutmelding. Wanneer ik dan excel opgeef als programma om te openen gebeurt er niets, geen enkele verandering en schiet er mij niets anders over dan weer calc aan te duiden.
Hierbij de nieuwe trace.
Groetjes.
Beste Weazle,
HOERA OPGELOST!
Gisterenavond sprak ik er een vriend over en die gaf mij de raad om excel "volledig" te deinstalleren, dus ook de mappen die blijven staan handmatig te verwijderen. Ik heb dit dan gedaan met het programma "myuninstaller" en daarna in het register met zoeken op "excel" al de overblijvende folders verwijderd.Dan excel opnieuw geinstalleerd. Bij het rechtermuisklikken op een excelbestand gaf me het menu onmiddellijk de keuze tussen excel en o.office, daarna excel aangeduid als standaard en klaar was kees.
Het was dus eigenlijk toch heel invoudig, maar ik had er nooit aan gedacht dat mappen die na deinstallatie blijven staan daar iets aan zouden kunnen doen.
Hartelijk bedankt voor je niet aflatende moeite. Het geeft me een elk geval een goed gevoel dat er altijd iemand klaar staat bij pc-wereld.
Nogmaals bedankt en nog veel succes.
Gerard.
ps: hetgeen toch nog niet wil zeggen dat alles 100% in orde is op mijn pc. Ik vind o.a. dat na het installeren van de nieuwe grafische kaart mijn bureaublad veel tijd nodig heeft wanneer het de eerste maal opstart, maar daar kan ik nog mee leven.
Okay.
Er zijn steeds meerdere wegen om hetzelfde doel te bereiken.
Het belangrijkste is dat je er geraakt.
(P.s. grafische kaart --> update drivers (maar indien je echt problemen hebt, dan open je best een nieuw topic )
groeten,
Weazle
Ja ik denk dat je op dezelfde weg zat, met die folders verwijderen in het register.
Bedankt en nog veel succes.
Groeten.
Gerard