Ik sta voor de beslissing ofwel een canon canoscan8800F of een Reflecta Filmscanner RPS 7200 aan te kopen.
Maar ik heb een probleem, waarvan ik in de specificaties van beide scanners op het Web geen antwoord vind.
Mijn PC, met XP, heeft geen C:station, maar wel een F:en een G: station (XP staat op de F:).
Ik kocht vorig jaar een HP fotoscanner, en die kon ik niet op mijn pc installeren: de installatie software eiste een C: station. Na veel telefoons met HP en info-vragen (onder andere op deze website ) heb ik die scanner dan maar aan mijn dochter gegeven (die wel C:station op haar pc heeft)
Nu wil ik zekerheid vooraleer ik een van de 2 hogervermelde scanners aankoop. Is er in de installatie-software voorzien dat je een keuze kan maken op welk sation je de software zet. Is er zekerheid dat ik weer niet in hetzelfde probleem terechtkom als met die HP scanner?
Hoe kan ik dat te weten komen?
Ik vroeg het al aan sommige shops, maar niemand kan mij dat verzekeren...Kan ik zelf contact opnemen per mail met Canon? Waar vind ik dan het contactadres?
Misschien een antwoord van iemand die zulke scanner in huis heeft?
Vreemde situatie dat de letter (station) van XP F: is. Weet echter dat dit louter artificieel (willekeurig) is!! Dit valt gemakkelijk aan te passen in Windows.
Het is echter niet aan te raden omdat veel programma's en Windows zelf waarschijnlijk niet meer zouden werken.
Maar ontopic: normaal zou de software voor zo'n scanner bij de installatie een optie moeten hebbben waarbij je het installatiestation kan kiezen. Bij heel slechte software kan dit echter af en toe niet het geval zijn. 
Wat mij een mogelijkheid lijkt is naar de site van de fabrikant gaan en de software daar op voorhand al eens downloaden en proberen te installeren. Meestal is die software immers ook apart op de site beschikbaar (heb nu even geen tijd om het hier specifiek na te kijken) en downloadbaar. Zo zie je meteen of het ook op een ander station kan geïnstalleerd worden.
Succes
Dat mijn windows station een F: schijf is komt doordat mijn buren (twee IT ingenieurs) mijn Pc zelf hebben ineengestoken, met gebruikmaking ook van enkele onderdelen van mijn oude PC (o.a. een harde schijf). Bij het installeren van XP stelde dit programma zelf voor géén C: station aan te maken, maar een F: en een G:
Dat zou geen problemen geven, zeiden ze erbij.
Ik heb daar geen problemen mee gehad, ook niet bij het aankoppelen van printer en (nu defecte) scanner noch bij het insteken van nieuwe software.
Behalve dus bij het installeren van die HP fotoprinter vorig jaar: die moest persé een C: station hebben...Ik maakte zelfs met 3 vetrschillende programma's een virtuele schijf (C: dus) maar ook dat lukte niet.
Maar nu wil ik dus zeker spelen en niks meer aankopen voor ik weet dat ik die kan aansluiten op mijn pc.
Ik heb de driver van die canoscan8800F gedownload, en geïnstalleerd - dat ging allemaal veel te vlug, ik zag alleen in de gauwte dat die zich nestelde in het F:station (waar mijn XC staat)
Betekent dat nu dat alle meegegeven en te installeren software die F: gaat kunnen gebruiken?
Tja normaal wel zou ik zeggen. Als de software installeert zou het toch moeten werken. In het extreme geval dat het weer niet werkt kun je het nog altijd gewoon terugbrengen naar de winkel lijkt me
Over de scanners kan ik je niet veel vertellen maar gelukkig wel iets over Windows en drive letters.
Hoe Windows bedotten dat je C:\ drive bestaat?
- Open een dos prompt via Start - Uitvoeren , cmd
- typ subst c: f:\
(in mensentaal: Maak een driveletter C: aan en deze verwijst naar de folder/letter F:\
Wanneer je dan in 'Deze Computer' kijkt, dan heb je een C:\ drive.
Klik je hierop, dan zie je eigenlijk hetzelfde als je F:\ drive.
Wil je er terug vanaf, gebruik dan het commando subst c: /d
Van 1 ding ben ik niet zeker. Dat de drive letter ook nog aanwezig is na een herstart van de machine.
Moest dit niet het geval zijn, dan is er wel een workaround mogelijk met een automatisch commando in de 'opstart' van je machine te zetten.
Je kan subst al testen voordat je een scanner gaat kopen 
groeten,
Weazle
Bedankt, Weazi, heb het getest, en het lukt - tot je de pc uitschakelt en opnieuw aan zet.. Dan is de c;/drive weg...
Dan moet je dit in de opstart van je machine zetten.
Stap 1: uitvoerbaar bestand aanmaken
- Klik start, kies uitvoeren
- typ notepad en druk op ok
- in deze kladblok voer je het commando in ( subst c: f:\ )
- Klik op het bestand , opslaan
- Sla het bestand op als C:\Windows\SubstBijOpstarten.cmd
- sluit notepad af
Stap 2: Dit bestand laten uitvoeren bij opstarten vd computer
Opgelet: Ik heb een paar screenshot herbruikt. Dus ze kunnen lichtjes afwijken van wat ik schrijf.
- Ga naar Start - Uitvoeren en typ gpedit.msc (en druk op ok)
- In het linkergedeelte ga je naar User Configuration - Windows Settings - Script(logon/logoff)
- In het rechtergedeelte dubbelklik je op Logon/Aanmelden (dus niet op afmelden zoals in screenshot)
- Klik op Toevoegen(add) en daarna op bladeren. Zoek het bestand C:\Windows\SubstBijOpstarten.cmd
(ook deze screen verschilt dus)
- Druk op de vensters ok en sluit het group policy scherm.
Herstart de machine en kijk of je drive gemapt wordt.
groeten,
Weazle
Ok, bedankt. Maar het is OK gekomen: ik heb in de winkel waar ik de scanner ben gaan kopen wat aangedrongen, mijn probleem uitgelegd en nu bleek er daar ook een pc te zijn die geen c: station had maar, zoals ik, een F: en een G:.
En daar hebben we dan geprobeerd of de software die f: ontdekte. En ja, hoor, alles OK.
Dan wens ik je veel scanpret toe