Sinds een paar dagen krijg ik het BSOD scherm op mijn laptop te zien. De boot gaat als volgt:
- HP logo + <f10> ... en <f12> voor systeem...
- Daarna kom ik op het opstart scherm (met de bewegende blauwe blokjes, zwarte achtergrond enz.
- Dan komt er een scherm met: veilige modus, veilige modus met netwerkverbinding, veilige modus met opdracht prompt en Windows normaal starten.
En dan is er het BSOD... wat maar een seconde of 2 te zien is. Daarna hij slaagt weer af.
Wanneer ik via het BIOS ga (met <f10>) kan ik er ook niet uit.
Heeft iemand suggesties?
Bedankt!
Hoi,
Enkele bijkomende vragen:
- Heb je onlangs iets gewijzigd aan je systeem, geinstalleerd?
- Kan je in veilige modus opstarten wanneer je dit kiest?
- Heb je een optie 'Last know good configuration' (of een nederlandstalige variant). Werkt deze wel?
- Heb je een trefwoorden kunnen lezen van de bluescreen?
groeten,
Weazle
Nope, bijna hopeloos. Wanneer ik op Veilige modus 'klik' gaat hij automatisch direct naar het BSOD :-/
Trefwoorden kan ik ook niet lezen.
Door wat te google'en heb ik gevonden dat ik "automatisch herstarten na een fout" zou moeten afvinken, maar ik geraak niet eens in Windows zelf.
Ik ben vandaag naar de winkel gegaan en heb gehoord dat er een nieuw virus is, dat rondgaat via Hotmail, wat ik namelijk vaak gebruik. Of dat de harde schrijf is gecrasht.
Ik denk dat ik best geen bijlagen meer open...
Mischien zoveel mogelijk mensen waarschuwen over dit nieuwe virus 
Grt.
TT
Je computer start, gaat dan naar je schijf kijken.
Het eerste wat hij vindt is de locatie waar windows staat.
Vervolgens probeert hij windows te starten en krijg je de BSOD.
De harde schijf is dus niet (helemaal) gecrasht.
Indien je schijf kapotte blokken/sectoren heeft kan het wel zijn dat er een opstartbestand onleesbaar geworden is.
Anyway.. Om toch een beetje vooruit te geraken..de mogelijkheden:
1) Je kan de machine terug installeren / naar fabrieksinstellingen terugbrengen
Dan ben je mogelijk wel data kwijt
2) Je kan de BSOD proberen te lezen
en dan weten we mogelijks wat het probleem is.
3) Je kan ervoor zorgen dat de BSOD niet automatisch herstart..
Dit is al wel een gevorderde handeling. Hiervoor moet je
- Een bootable windows cd vinden (bv Winpe, bartpe, erd, ..
- Toegang hebben tot je harde schijf (lees: drivers moeten werken)
- registry mounten van je gecrashte windows
- In deze mount, navigeren naar <Mountpad>\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\CrashControl en de sleutel AutoReboot naar 0 zetten.
- De machine herstart en dan krijg je mooi de BSOD die blijft hangen en kunnen we het probleem detecteren.
Vervolgens kunnen we mogelijks (maar niet zeker) via dezelfde bootable windows cd je probleem aanpakken.
Tot dusver mijn bedenkingen 
groeten,
Weazle
OK, bedankt voor de info!
Misschien is dit de oorzaak van de BSOD:
Wie Windows XP gebruikt zal eerst goed moeten testen voordat hij de updates installeert. Misschien is het zelfs verstandig om nog even te wachten tot er meer bekend is. Een groot aantal gebruikers van dit besturingssysteem heeft na het toepassen van de updates namelijk last van Blue Screens of Death.
Dat blijkt uit een thread op het Microsoft Answers Forum. Na de restart die op het installeren van de updates volgt krijgt de gebruiker het gevreesde blauwe scherm te zien met de boodschap dat er een probleem is gesignaleerd en dat Windows wordt afgesloten om schade aan de computer te voorkomen. Ondertussen is de thread erg lang geworden, waaruit blijkt dat veel mensen problemen hebben. Het is onduidelijk hoe wijdverbreid het probleem is.
Welke update precies verantwoordelijk is voor de problemen is niet duidelijk. Het deïnstalleren van de updates brengt het systeem weer terug in de oude staat.
Bron: Techworld.nl
Ondertussen zijn ze al een stap verder:
Gisteren,09:46 doorRedactie
Windows XP systemen die na het installeren van de laatste Microsoft beveiligingsupdates crashen, zijn geïnfecteerd met een beruchte rootkit, dat vertelt Erik Loman van Surfright tegenover Security.nl. Volgens de softwaregigant zou bij een beperkt aantal klanten de systemen na patchdinsdag niet meer werken. Uit voorzorg besloot Microsoft daarom de vermoedelijke boosdoener, update MS10-015, terug te trekken. Patrick Barnes kwam als eerste met de suggestie dat een besmette driver waarschijnlijk de oorzaak van de crashende systemen is. "De rootkit in kwestie is de TDL3 rootkit", aldus Loman. Het Nederlandse beveiligingsbedrijf, bekend van Hitman Pro, waarschuwde al eerder voor de malware. Een eigenschap van de TDL3 rootkit is dat het de hard disk driver infecteert, vaak atapi.sys. Ook Barnes kwam tot deze conclusie en ontdekte dat het vervangen van dit bestand door een schoon exemplaar, de problemen wat betreft het crashen van het systeem oplost.
Het volledige artikel kan je nalezen op deze link.
groeten,
Weazle
Hmm... Ik heb men laptop terug en ze zeiden dat er heel wat virussen opzaten. Waarschijnlijk door Hotmail of Facebook. Er zijn heel wat mensen met hetzelfde probleem. De verkoper van de winkel denkt niet dat het lag aan de nieuwe update.
Gr. TT
Correctie: door onoordeelkundig gebruik van Hotmail of Facebook