Hallo,
Sinds enige tijd heb ik problemen met de slaapstand van mijn pc. Ik heb via conf.scherm alles op slaapstand ingesteld na 15min., maar wanneer de pc in deze toestand komt, hapert er iets en gaat het niet verder, wat betekent dat mijn scherm uitgevallen is en met beweging van de muis er niet meer uit komt,maar de pc valt niet stil. Er schiet me dan niets anders op dan de stroom uit te zetten.
Kan iemand mij helpen?
Bij voorbaat dank.
besturingsysteem: windows 7
Misschien kan je iets vinden met het commando powercfg -ENERGY.
Dit moet worden uitgevoerd via beheerders rechten.
Gedetailleerde informatie kan je vinden op deze link.
groeten,
Weazle
Hallo beste Weazle,
Het rapport is een hele brok geworden, waaraan ik niet goed weet hoe te beginnen. Misschien kan je dat rapport eens even bekijken? C:\Users\Gerard\energy-report.html
Groeten,
Gerard
Ik wil er wel eens naar kijken.
Best upload je het dan even
sorry
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| energy-report.doc | 20.39 KB |
sorry
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| energy-report.doc | 20.39 KB |
Er zijn 2 rode meldingen in het rapport die ervoor kunnen zorgen dat je computer niet in slaapmodus geraakt.
De eerste betreft je USB hubs en 'mass storage device' (waarschijnlijk een USB schijf ?).
Dit zou je mogelijk kunnen analyseren door je USB apparaten af te koppelen en proberen in standy te gaan.
Het tweede ziet er erger uit:
De slaapstand S3 wordt niet ondersteund door de hardware in deze computer.
Ik denk dat we hier best de raad volgen en nakijken of er een upgrade van je BIOS voorzien is.
Hiervoor hebben we wel nood aan het type en merk van je moederbord.
Of in het geval van een merk pc, het merk en type van deze computer.
groeten,
Weazle
Hallo Weazle,
Ik heb op usb een externe harde schijf aangesloten+een apparaatje met 4 usb aansluitmogelijkheden.
Verder vind je in bijlage enige gegevens over mijn pc, als dat niet voldoende is kan ik je nog meer details geven.
Gerard
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| SiSoftware Sandra.doc | 31 KB |
Dit is misschien ook nog interessant.
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| SiSoftware Sandra2.doc | 43 KB |
Merk & type van je moederbord dat eruit komt:
Mainboard : ECS M863
Dat is een vervelend modelleke want op de website van ECS kan ik dit niet terugvinden onder die naam.
Op een andere website kan ik volgende link wel vinden:
En dat model kan ik wel vinden (deze link).
Een bios mag je wel niet verkeerd flashen.. We moeten dus eerst zeker zijn voordat je gaat flashen.
Of anders heb je mogelijks geen computer meer 
Enkele mogelijkheden die ik bedenk:
Bij het opstarten van je computer. Vlak in het begin, zie je normaal ook het merk en type van je moederbord. Misschien kan je daar iets terugvinden?
Alternatief kan je de computerbak eens openvijzen en op het moederbord zelf kijken of je een identifcatie terug kan vinden.
Let op: Eerst de machine uitschakelen, uit het stopcontact trekken en zien dat je zeker niet statisch geladen bent!!
groeten,
Weazle
Ik heb de pc eens open gevezen, en op het moederbord staat in dikke witte letters: M863G V.3.0 DDR333, en even verder aan de kant: ATA133
Dat is alles wat ik kan vinden.
Ik heb de zoektocht verdergezet en ben op deze website terrecht gekomen.
Op basis daarvan heb ik het trefwoord 'PCCHIPS' gevonden.
Wanneer ik daar zoek op het type M863 kom ik wel enkele hits tegen.
Meerbepaald zelfs deze link.
Daar staat wel een bios, maar het voelt niet aan of we op het goede spoor zitten.
Ik zou er dus niet blind op vertrouwen. Zeker niet nadat ik de eerste link uit mijn post gelezen heb.
Ik zou dit dus niet uitvoeren.
Op zoek naar een plan B ...
Vermits ik nu toch op de website van je moederbord zat, heb ik ook de manual eens bekeken.
Je kan deze vinden op deze link (pdf).
Ik ben eens gaan kijken onder de BIOS puntjes:
This page sets up some parameters of system power management
operation.
Daar heb je volgende optie:
or S3(Suspend to RAM) when the system
enters the power-saving Suspend mode.
Kijk eens even na in de bios of dit voor jou op S1 of S3 staat.
Indien dit op S1 staat, pas dit dan even aan.
Controleer tevens of de eerste optie ook actief staat:
O/S
This item supports ACPI (Advanced
Configuration and Power management
Interface). Use this item to enable or disable
the ACPI feature.
De instructies om in de bios te geraken staan ook in dezelfde handleiding.
groeten,
Weazle
Toevallig was ik gisteren op dezelde plaats gaan kijken, met mijn handleiding van het moederbord erbij.Ik heb toen de "Suspend Time Out" veranderd van "disabled" naar 15min., maar dat veranderde er niets aan. Bij de "Suspend Mode" heb ik wel maar één optie en dat is S1, ik kan dit niet veranderen naar S3.
De instellingen van Power Menagement staan dus als volgt:
ACPI Aware: Yes
Power Management: Enabled
Suspend Mode: S1
Suspend Time Out: Disabled
Resume On RTC...: Disabled
Keybord Power On: Disabled
LAN/Ring Power ON:Disabled
Het kan echter niet zijn dat dit moederbord de slaapstand niet ondersteund, want vroeger onder xp (voor installatie windows7) werkte het wel.
Ik heb ondertussen opgezocht en gevonden dat Windows 7 wel degelijk de S1 slaapstand nog ondersteunt.
Anders moeten we ons hier eens op focussen.
Kan je als analyse eens alle USB apparaten ontkoppelen en vervolgende machine proberen in slaapstand te brengen?
groeten,
Weazle
Dit lukt ook niet. Ik heb wel gevonden dat ik de pc terug uit zijn slaap kan halen door kort op de aan/uit schakelaar te drukken. Dat is dan toch al een kleine verbetering.