Evaluatie nieuwe website

6 antwoorden [Laatste bericht]
afbeelding van FlorH
Bezoeker
Punten: 746

Hey iedereen,

Wat een aantal weken begon als een probeersel is een volwassen website in kinderschoenen geworden.

Neem eens een kijkje en vertel me wat je er van vind en wat misschien beter zus of zo kan:
http://www.computerkoopjes.be

De website is geschreven in php, eerst had ik alle onderdelen er vast in gezet.
Al snel heb ik het ontwerp helemaal omgegooid en alle onderdelen in een mysql-database gezet zodat ik zeer gemakkelijk onderdelen kon aanpassen of toevoegen.
Vervolgens heb ik ook voorgeconfigureerde systemen toegevoegd, enzovoort...

Wat oorspronkelijk stond op een subdomein heb ik nu een volwaardig .BE-domein gegeven, omdat ik het best wel geslaagd vond.

Flor

afbeelding van Yannou
Bezoeker
Punten: 1301

Een paar opmerkingen i.v.m de interface:

• Het aanbieden van 'complete' systemen, maar zonder behuizing op de openingspagina vind ik zeer misleidend naar de klant toe
  • Systemen aanbieden met Vista er vooraf op geïnstalleerd is ook zeer verwarrend omdat er voor de rest alleen maar over hardware wordt gesproken en niet over software. Bovendien is Vista erg onpopulair dus de meeste klanten zullen toch willen upgraden naar XP of naar een ander OS. Daarom zou ik aanraden om gewoon geen OS voor te installeren en de klant de keuze te laten. Dit verlaagt ook aanzienlijk de prijs wat de aanbieding een stuk aantrekkelijker ogend maakt voor de klant!
  • Op juridisch vlak: je bent verplicht om onderaan elke pagina waarop je logo's gebruikt die je niet zelf bezit (m.n Intel en AMD) te vermelden dat de logo's geregistreerde eigendommen zijn van de respectievelijke bedrijven.
  • Voor het zelf samenstellen van een systeem opteer je beter voor een tabpage layout i.p.v een wizard layout, eventueel combineren met "volgende" en "vorige" knoppen.
  • Onderaan elke pagina best ook een link vermelden naar policy/gebruikersovereenkomst enz.

De technische kant ziet er helaas een stuk minder rooskleurig uit... Je maakt best gebruik van validator om alle tekortkomingen één voor één weg te werken. Enkele die me direct in het oog sprongen op deze pagina:

• De DTD ontbreekt
  • Script secties declareren een 'language' maar geen 'type'
  • Gebruik van verouderde HTML tags daar waar CSS hoort, bv. "<center>" i.p.v het CSS attribute "text-align" etc
afbeelding van FlorH
Bezoeker

Hmm... Ik zal me er nog eens over buigen met deze tips in het achterhoofd.

Nog tips? Nog commentaar?

afbeelding van FlorH
Bezoeker

Bij deze wil ook dit topic gebruiken om een antwoord te geven op een ouder topic over mijn hoofdwebsite.

In het topic over mijn website FlorPC.be werd onder andere aangehaald dat er wat taalfouten in zaten en dat de lay-out van de artikels beter konden. Bij deze heb ik het een en het ander aangepast.

Het oorspronkelijke topic
De website: FlorPC.be

Uiteraard zijn tips & commentaar ook nog welkom betreffende de website ComputerKoopjes.be.

afbeelding van Yannou
Bezoeker

De layout van www.florpc.be ziet er inderdaad een stuk beter uit nu, al kan je onderaan de pagina's nog wat verbeteringen aanbrengen. De melding dat Firefox de aangeraden systeemconfiguratie is, is bijvoorbeeld niet nuttig voor bezoekers die reeds Firefox gebruiken. Met de volgende eenvoudige control kun je daarop inspelen zonder dat dit de broncode van je pagina belast: http://www.vbib.be/index.php?n...9153#29153

Te overwegen is ook om www.computerkoopjes.be te integreren in www.florpc.be vermits beide sites om hetzelfde thema draaien, en de bezoeker zo gemakkelijker zijn weg vindt van de ene service naar de andere. Bovendien bespaar je op die manier de kosten van een dure domeinnaam, en hoef je voor www.computerkoopjes.be geen tijd meer te spenderen aan het design van de interface.

Voor de volledigheid nog even zeggen dat op www.computerkoopjes.be in de door JavaScript dynamisch opgeroepen tekst het euro teken niet altijd goed wordt weergegeven.

afbeelding van FlorH
Bezoeker
&quot;Yannou&quot; schreef:
(...) op www.computerkoopjes.be in de door JavaScript dynamisch opgeroepen tekst het euro teken niet altijd goed wordt weergegeven.

Is dit ook van toepassing in dit geval? Hier wordt door javascript de stijlatribuut display van een div gewoon aangepast. Standaard is die attribuut "none", bij mouseOver wordt dat "block".

afbeelding van Yannou
Bezoeker

Op de startpagina wordt het euroteken wel getoond, maar als ik in de broncode van bv. de eerste pagina van de wizard ga kijken (waar je moet kiezen tussen Intel en AMD) dan staat er 'vanaf �318' i.p.v 'vanaf € 318'. Ik vermoed dat je dus verschillende karaktersets door elkaar gebruik zonder ze te definiëren (de code voor het 'gewone' euroteken is 8364 en dat van het foutief weergegeven teken 65533).

Inhoud syndiceren
Contact · Disclaimer