Hallo allemaal
Ik probeer al een tijdje een excelsheet te maken om de scores van onze handboogwedstrijden in bij te houden maar dat lukt mij maar niet.
Er wordt geschoten op een doel met 10 ringen, elke ring heeft een eigen waarde. De ringen heb ik gezet in de cellen A80 tm A89 de waardes in B80 tm b89.
De namen van de schutters komen in kolom b3 te staan, soms wel 70 schutters. De ring waarin de pijlen zit komt van elke pijl een cel te staan schutter 1 vanaf B3 tot AF3, schutter 2 vanaf C3 tot AF4 enzovoorts, want er worden dertig pijlen per schutter geschoten. Dus de ringen worden ingevoerd in de sheet.
Nu wil ik dat in kolom AG komt te staan de totale score en in kolom AH hoe vaak een schutter een bepaalde ring heeft geraakt.
Hoe krijg ik dit nu voor elkaar.?
ring waarde
1 1
2 4
3 8
4 9
5 3
6 2
7 7
8 10
9 5
10 6
Bedankt
Anders moet je de excel even in bijlage hangen en dan kan ik er eens in kijken
Hallo
Hierbij de excel bijlage. Het gaat om tabblad 18 mtr fun.
Als ik het nummer van de schutter in tik in dit tabblad moet hij de naam van de schutter zoeken in tabblad schutters en de gevonden naam plaatsen in het tabblad 18 mtr fun.
Er wordt geschoten op een rond doel die een aantal ringen heeft met een bijbehorende waarde. De waarde van de ringen is variabel en kan per wedstrijd wijzigen. De ringen heb ik onder in de sheet gezet in de cellen I45 t/m I50.
De waarde van de ringen staan er direct naast in de cellen J45 t/m J50.
Elke schutter schiet 30 pijlen. Ingevuld door de wedstrijdleider wordt de ring die geraakt is. De sheet moet nu uitrekenen hoe vaak een ring is geraakt en de totale score na 30 pijlen.
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| test dov wedstrijd programma.xls | 29.5 KB |
Op basis van je excel.
Concreet:
in B4 geef je een nummer v/e schutter op en je verwacht in de kolom ernaast zijn naam.
Functie voor Kolom C4:
=VERT.ZOEKEN(B4;schutters!$A$3:$B$23;2;ONWAAR)
Uitleg vd formule:
B4 is wat je zoekt
schutters!$A$3:$B$23 = de lijst van schutters (nummer en naam)
2 = Kolom waar de naam in staat
ONWAAR = Zoek de exacte waarde
De waarde van de ringen staan er direct naast in de cellen J45 t/m J50.
Elke schutter schiet 30 pijlen. Ingevuld door de wedstrijdleider wordt de ring die geraakt is
In cel BN4 heb ik volgende formule ingevuld:
=SOM.ALS(F4:AI4;I45)
Uitleg:
F4:AI4 = Range met scores van de schutter
I45 = Ring 1
Hierboven weet je hoevaak een ring is geraakt.
Nu moet je dit vermenigvuldigen met de waarde (dus bv BN4*J45 ).
Dit voor je uit voor elke ring. En al deze getallen tel je op.
Hopelijk is deze info een beetje duidelijk en hetgeen je zoekt.
groeten,
Weazle
Bedankt, ik ga er mee aan de slag. Het is morgen zondag dus de hele dag de tijd.
Groeten
Henk
Perfect de zoekfunctie, precies wat ik zoek.
Met de puntentelling kom ik er toch niet uit, ik heb het vereenvoudigt in een sheet gezet.
groeten
Henk
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| test wedstrijdformulier.xls | 12 KB |
Hallo
Voor het aantal maal dat een ring geschoten is ben ik inmiddels uit, daar heb ik de functie =AANTAL.ALS(B4:K4;B20). Zoek in bereik B4:K4 naar de waarde die in cel B20 staat. Dit functioneert goed.
Blijf ik dus nog even zitten met het totale aantal punten.
Groeten Henk
Je kan dit in één grote formule zetten of met een tussenstap.
In bijlage een voorbeeld met tussenstap.
De groene cellen zijn de tussenstap, en deze kolommen kan je eventueel ook verbergen.
groeten,
Weazle
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| New test wedstrijdformulier.xls | 28.5 KB |
ok, bedankt.
Ik ben er voor zover helemaal uit.
henk